Skip to main content
فهرست مقالات

اصول حقوقی تجارت الکترونیک با تأکید بر قانون تجارت الکترونیک ایران

نویسنده: ؛

پاييز 1384 - شماره 44 (24 صفحه - از 107 تا 130)

کلیدواژه ها : تجارت الکترونیک ،امضای الکترونیک ،نظریه‌ی وصول درقراردادهای الکترونیکی ،ادله الکترونیکی ،فسخ در معامله از راه دور

کلید واژه های ماشینی : قانون تجارت الکترونیک ایران ،تجارت الکترونیک ،قانون تجارت الکترونیک ،قانون تجارت ،تجارت الکترونیک ایران ،وصول در قراردادهای الکترونیکی ،اصل اعتبار امضای الکترونیکی ،قاعده‌ی اعتبار نظریه‌ی وصول ،تجارت الکترونیک در ایران ،حقوق تجارت الکترونیکی ،قراردادهای الکترونیکی ،امضای الکترونیکی ،حقوق تجارت ،خیار مجلس ،اصول حقوق تجارت الکترونیک ،قانون مدنی ،داده‌پیام ،اعتبار نظریه‌ی وصول ،نظریه‌ی وصول ،منابع حقوق تجارت الکترونیکی ،الکترونیک ایران ،تجارت الکترونیکی در کشور ،وصول ،مصرف‌کننده در معامله‌ی ،معامله‌ی از راه ،مدنی ،ادله‌ی الکترونیکی ،تقنین درباره‌ی تجارت الکترونیک ،اصول حقوق ،کنوانسیون بیع بین‌المللی

مانند هر رابطه‌ی حقوقی که میان اشخاص برقرار می‌گردد، اصول و ضوابطی بر تجارت الکترونیک حاکم است. مفهوم و قلمرو برخی از این اصول، با قواعد عمومی قراردادها مشترک است؛ مثلا مشروط‌علیه در هر قرارداد باید به سود مشروط‌له به شرط عمل کند. پاره‌ای از قواعد با توجه به خصوصیات و ماهیت تجارت الکترونیک وضع شده و از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود؛ مانند اصل لزوم امکان شناسایی پیام‌های ارائه شده در شبکه، اصل اعتبار امضای الکترونیکی، قاعده‌ی اعتبار نظریه‌ی وصول در قراردادهای الکترونیکی و اصل اختیار فسخ حداقل هفت روزه برای مصرف‌کننده در معامله‌ی از راه دور. در مقاله‌ی حاضر این دسته از اصول، بر اساس قانون تجارت الکترونیک ایران (مصوب 17/10/1382) تشریح می‌گردد. پیش از ارائه‌ی اصول ششگانه، مقدماتی از قبیل پیشینه‌ی تقنین درباره‌ی تجارت الکترونیک در ایران، هم‌چنین تعریف و ارکان و منابع حقوق تجارت الکترونیکی مطرح شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.