Skip to main content
فهرست مقالات

یونگ و نمادپردازی دینی

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 328 تا 337)

کلید واژه های ماشینی : یونگ ،نمادهای ،دینی ،کهن الگوها ،اندیشه‌های یونگ شبیه اندیشه‌های فروید ،رؤیاها ،یونگ و نمادپردازی دینی ،خدا ،فروید ،شخصیت ،روان ،مسیح ،تجارب ،درون‌مایه ،اسطوره‌های ،یونگ کهن الگوی اصلی ،نمادهای یونگ با نمادهای فروید ،بیمارانی ،قربانی ،ناهشیار جمعی ،سایه ،شهودی ،معنا ،رشد ،کهن الگوی پدر ،تجارب دینی ،احساس ،زندگی ،جهان ،یونگ از دین طرف‌داری

خلاصه ماشینی:

",1970) از بررسی اسطوره های جهان باستان و جوامع ابتدایی, نتیجه گرفت که این درون مایه ها در واقع به هیچ وجه جهانی و عالم گیر نیستند و وقوع آنها را می توان به روش دیگری غیر از متوسل شدن به ناهشیار جمعی نیز توجیه کرد. آیا کهن الگوهایی برای عشق, همسری, دوستی و گروه, خانه و خانواده, کار و پیش رفت به عنوان درون مایه های اصلی هستی بشر وجود دارند؟ ناهشیار شخصی, همانند ناهشیار فرویدی, مشتمل بر خاطره های فراموش شده و سرکوب شده اند که برخی از آنها بسان عقده, اجزایی منقطع و مستقل از شخصیت به خود می گیرند که فروید آنها را سرچشمه روان آزردگی می دانست; ولی یونگ آنها را سرچشمه رشدی نو می دانست و به یاری آزمون تداعی واژه خود, به آنها دست یافت (1918). ییونگ و برخی باورهای مسیحی ییونگ همراهی زیادی با دین داشت و چنین می پنداشت که تجارب (احوال) دینی را می توان همان طور که هست, پذیرفت; ولی او همه آنها را به صورت نمادهای کهن الگوهای خود در نظر می گرفت. ییونگ به این درون مایه های دینی بسیار علاقه مند و درباره آنها مطلع بود و پیوسته خود را موافق و هوادار دین معرفی می کرد, چرا که دین برای سلامت روانی مفید است و مردم نیازمند معنایی برای زندگی خود و مجموعه ای از اهداف متعالی هستند. مشخصات کتاب شناختی این مقاله عبارت است از: Argyle, Michael, زJung and religious symbolismس, in Psychology and religion, London: Routledge (2002), pp."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.