Skip to main content
فهرست مقالات

یونگ و نمادپردازی دینی

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 328 تا 337)

کلید واژه های ماشینی : یونگ، دینی، کهن الگوها، اندیشه‌های یونگ شبیه اندیشه‌های فروید، رؤیاها، یونگ و نمادپردازی دینی، خدا، فروید، شخصیت، روان

خلاصه ماشینی:

",1970) از بررسی اسطوره های جهان باستان و جوامع ابتدایی, نتیجه گرفت که این درون مایه ها در واقع به هیچ وجه جهانی و عالم گیر نیستند و وقوع آنها را می توان به روش دیگری غیر از متوسل شدن به ناهشیار جمعی نیز توجیه کرد. آیا کهن الگوهایی برای عشق, همسری, دوستی و گروه, خانه و خانواده, کار و پیش رفت به عنوان درون مایه های اصلی هستی بشر وجود دارند؟ ناهشیار شخصی, همانند ناهشیار فرویدی, مشتمل بر خاطره های فراموش شده و سرکوب شده اند که برخی از آنها بسان عقده, اجزایی منقطع و مستقل از شخصیت به خود می گیرند که فروید آنها را سرچشمه روان آزردگی می دانست; ولی یونگ آنها را سرچشمه رشدی نو می دانست و به یاری آزمون تداعی واژه خود, به آنها دست یافت (1918). ییونگ و برخی باورهای مسیحی ییونگ همراهی زیادی با دین داشت و چنین می پنداشت که تجارب (احوال) دینی را می توان همان طور که هست, پذیرفت; ولی او همه آنها را به صورت نمادهای کهن الگوهای خود در نظر می گرفت. ییونگ به این درون مایه های دینی بسیار علاقه مند و درباره آنها مطلع بود و پیوسته خود را موافق و هوادار دین معرفی می کرد, چرا که دین برای سلامت روانی مفید است و مردم نیازمند معنایی برای زندگی خود و مجموعه ای از اهداف متعالی هستند. مشخصات کتاب شناختی این مقاله عبارت است از: Argyle, Michael, زJung and religious symbolismس, in Psychology and religion, London: Routledge (2002), pp."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.