خلاصه ماشینی:
"اخلاق غایتگرا که نماینده مهم آن ارسطو است معتقد است: ما برای اینکه بدانیم باید چه کار کنیم لازم است ابتدا تصویری از غایت زندگی و سعادت داشته باشیم اما اخلاق وظیفهگرا که نماینده مهم آن کانت است میگوید بایدها و نبایدها را بهطور شهودی میفهمیم و برای تعیین آنها نیازی به تعریف پیشاپیش از سعادت نداریم.
سعادت آدمی همان شکوفایی ذات و طبیعت انسانی است، لذا لازم است ابتدا سرشت آدمی شناخته شود این تلقی متفاوت از تلقی سودگرایان است؛ 2.
البته نوارسطوییان همه اصول اخلاق ارسطو را نمیپذیرند و امروزه بیشتر در تقابل با لیبرالها فهمیده میشوند، یکی از مؤلفههای لیبرالیسم، عقلگرایی خودبنیاد است اما نوارسطوییان معتقدند که فهم ما در بستر جامعه و تاریخ شکل میگیرد.
فرهنگ عمومی در عصر جهانی شدن (1) و (2) ماریود سوزا/محمد حسین ناظمی همشهری، ش 3809و3810، 4و5/7/84 نویسنده در این مقاله بر آن است تا با تشریح ابعاد گوناگون جهانیشدن و آسیبشناسی آن تصویری همهجانبه و به خصوص فرهنگی از آن ارائه کند."