Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری در دین تاریخی

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 7 تا 13)

آقای ملکیان در این گفت‌وگو ابتدا سه تعریف از جهانی‌شدن ارائه می‌دهد و دو تعریف آن‌را با دین مرتبط می‌داند. سپس گذری به جمع میان عقلانیت و معنویت می‌کند و در انتها درباره دین تاریخی و لزوم تصفیه آن سخن می‌گوید.

خلاصه ماشینی:

"اگر به حدس اکتفا کنیم، من واقعا حدسم این است که بشر به سوی عقلانیت بیشتر و معنویت دارد پیش می‌رود و به این لحاظ می‌توانم بگویم که من به آینده خوشبینم و معتقدم با علائم و قرائنی که دارد پدید می‌آید، آشکار و واضح است که طلایه‌ها و پیش‌درآمدهایی از این مسئله را آدمی می‌تواند در جامعه جهانی ببیند؛ چرا که برخلاف قرن‌های 18 و علی‌الخصوص قرن 19 که دین بالمره داشت از صحنه بیرون می‌رفت، الآن بارقه‌های جدیدی را داریم می‌بینیم که در سرتاسر جهان پیداست و نشان می‌دهد که بشر به معنویت و عقلانیت دارد گرایش پیدا می‌کند. این استنباط از سخنان شما به دست می‌آید که ما در فرآیند جهانی‌شدن، وقتی می‌توانیم سهمی داشته باشیم که نگاهمان به دین، نوعی نگاه وجودی باشد، یعنی نگاهی که نسبت انسان را با حقیقت وجود روشن کند، به همین سبب شما بر معنویت تکیه می‌کنید و آن جنبه از دین را به عنوان گوهر ادیان مطرح می‌کنید که تاریخی نیست؟ بله، تاریخی نیست. 2. آقای ملکیان در بحث از معنویت و عقلانیت معتقدند که، جهان رو به سوی معنویت بیشتر دارد، اما این بدان معناست که از پوسته و ظاهر دین دور می‌شود و به گوهر آن، یعنی اخلاق نزدیک‌تر می‌گردد. دیگر این‌که باید توجه داشته باشیم که به بهانه پرهیز از خودشیفتگی، نباید فراموش کنیم که ما مسلمانان تنها کلام الاهی را در اختیار داریم و هیچ یک از ملل و نحل دیگر، واجد چنین در گران‌بهایی نیستند، و ادعای آن‌را نیز ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.