خلاصه ماشینی:
"معرفت فلسفی، ش 8، تابستان 84 در این نوشتار سعی شده است، تا پاسخی مناسب برای این پرسش پیدا شود که، آیا احکام عرفانی برآمده از شهود شخصی عارف متناقضاند یا ظاهری تناقضآمیز دارند و در ذات آنها تناقضی وجود ندارد؟ و به تعبیر دیگر آیا عرفان با عقل و فلسفه سازگار است؟ و بهطور کلی آیا عرفان اسلامی عقلگریز است یا عقلپذیر؟ مقاله حاضر میکوشد تا با مراجعه به دیدگاه آقای و.
نویسنده مقاله، دیدگاه آقای استیس را که میگوید: «عرفان طور ورای طور عقل است» را نقد کرده و جنبههای متعددی از عرفان عقلی اسلامی را بیان میکند و معتقد است که عرفای حقیقی همان عقلای حقیقی در عالم اسلام بوده و هستند.
نویسنده مقاله به سخنان استیس در فصل هفتم کتاب «عرفان و فلسفه»، مبنی بر متناقض بودن دیدگاههای عرفانی و همچنین ناسازگاری دادههای عرفانی با عقل فلسفی را نقل و سپس نقد میکند و از ساحت عرفان اسلامی و عقلی بودن آن دفاع لازم را مینماید."