چکیده:
هنگامی که سخن از تفسیر مفاد ابهام آمیز کنوانسیون رفع تبعیض از زنان به میان می آید، مخالفان و موافقان الحاق، هرکدام به فراخور موضع خود به تفسیر و توجیه آن دست می زنند؛ ولی از آن جا که قصد داریم به بررسی علمی و بدون پیشداوری بپردازیم، نگاهی به توصیه ها و نگرانی هایی که کمیته CEDAW در سال های گذشته ابراز داشته است، کمک شایانی در فهم اغراض و اهداف کنوانسیون خواهد کرد؛ زیرا در بند هفدهم و هجدهم کنوانسیون، مستندات آن چه کمیته عملا از کشورها خواسته است، وجود دارد. گرچه این ها فقط شامل توصیه هایی به کشورهای عضو است، ولی کمیته CEDAW راهکار های غیررسمی بسیاری برای القای توصیه های مورد نظر به کشورها از راه ایجاد اهرم های فشار سیاسی و اقتصادی گوناگون در سطوح بین الملل و داخلی دارد.
خلاصه ماشینی:
"کمیته CEDAW در اول ژوئیه 1999 از کشور نپال بهخاطر قوانین رایج ـــ که سقطجنین را حتی اگر در مواردی که بارداری بهدلیل تجاوز یا زنا با محارم باشد، مجازات میکند ـــ انتقاد کرد… ؛ همچنین از اصلاحات پیشنهادی که بر قوانین جاری زده شده است و همچنان محدودیت دارد و تنها سقطجنین را در شرایطی مجاز میداند که سلامت مادر در · خطر باشد، نگران است و از دولت خواست تا قوانین موجود را بازنگری کند و اصلاحات پیشنهادی را مورد بررسی دوباره قرار دهد تا بتواند خدمات سقطجنین ایمن را ارائه دهد.
· دوم فوریه 2001، کمیته CEDAW کشور ازبکستان را بهخاطر فقدان وجود برنامههای آموزشی هدفدار، نبود بازنگری مواد و متون درسی و عزم رسانههای جمعی برای رفع چنین کلیشههای مرسوم در برخورد با زنان ـــ که در فقدان تقسیم مسوولیت امور خانه با مردان و وظایف خانواده منعکس شده است ـــ مورد انتقاد قرار داد.
· دوم فوریه 2000، کمیته CEDAW از کشور آلمان مصرانه خواست تا متضمن شود تحصیلات عالی و پیوسته حقوقی دانشجویان حقوق و قضائیه بهطور مناسب، مباحث تساوی و عدم تبعیض و نرمهای بینالمللی و استانداردهای مربوطه را درک میکنند؛ همچنین دولت را تشویق میکند تا در قانونگذاریها، سیاستها و برنامههای جدید خود بهطور مستقیم به کنوانسیون اشاره کند؛ زیرا کنوانسیون از لحاظ قانونی قابل اجرا است و چنین امری میتواند سبب افزایش آگاهی به تعهدات بینالمللی دول عضو شود."