چکیده:
در مرحله کنونی، عامل اصلی پیچیدگی ویژه ای که در ورود ماهوی به فصل «عدل» بروز می کند، برخورد و تضاد فزاینده ای است که میان مقوله برقراری «عدالت» با برنامه ریزی برای «توسعه اجتماعی» ظاهر می شود. تا آن جا که در تعریف «عدالت» می توان گفت: «اجرای عدالت، با مفهوم رایج کنونی و در شرایط حاکم و موجود، مانعی برای رشد شناخته می شود.» مختصرتر این که عدالت اقتصادی با افزایش و انباشت سرمایه، عدالت سیاسی با مدیریت متمرکز و عدالت فرهنگی با پذیرش و باورهای مسلط و سخت جان سازگاری ندارد؛ به همین دلیل در محاسبات و مناقشات رسمی برای آسودگی خیال، به این یا آن بهانه، برقراری عدالت را از صورت مسأله و فاکتورهای روابط اجتماعی حذف می کنند. اگر مراد از عدل در هر زمینه ای رفع و قطع ناممکن نابرابری ها است، پس قادر نخواهیم بود رتبه های اجتماعی ناشی از درجات آموزشی را تقسیم بندی بهره برداری از امکانات نادیده بگیریم؛ زیرا هر ردیه ای در این رده بدون تردید، با توقف رشد و از هم گسیختگی فرهنگ پیشرو برابر می شود.
خلاصه ماشینی:
"به آشنایان و نیکباوران حقیقت که بر صراط ماندند و بر حق پشت نکردند، حرمتی برتر از خانه خویش بخشید و همگان را به پاسداشت ایشان سفارش کرد.
سفارش او، تکلیفی برای حراست از این حرمت و آن حقوق بس عظیم بود که بیتوظیف، حرمتها شکسته میشود و حقوق تباه میگردد و این، حقیقت ربط بین حق و تکلیف بود.
فقط به حقوق برگرفته از عقل ابزاری خویش نگریست، حرفی از تکلیف نزد و چیزی از توظیف ننگاشت و به این ترتیب راه را بر داعیه حقطلبی نااهلان بازگذاشت.
تازه این همه ماجرا نبود؛ تکیه بر عقل ابزاری، او را از تماشای تمام حقیقت محروم ساخت و گاه با تاثر از دستبرد وهم، آنچه را حق نبود، حق پنداشت و به همگان توصیه کرد و بر آنچه حق بود، پشت کرد.
محوریت اومانیزم در لوایح موجود حقوق بشر و پندار وجود چالش تکلیف با حق از جمله امور مهمی است که دراین شماره بررسی میشود."