Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه جهان شمولی حقوق بشر (دیدگاه مقایسه ای میان اعلامیه جهانی و اسلام)

نویسنده: ؛

پاييز 1384 - شماره 36 (36 صفحه - از 3 تا 38)

کلیدواژه ها : حقوق بشر ،اعلامیه جهانی حقوق بشر ،جهان شمولی ،حقوق بشر دراسلام

کلید واژه های ماشینی : اعلامیه جهانی حقوق بشر ،اعلامیه جهانی ،بشر ،جهان‌شمولی حقوق بشر ،حقوق بشر ،جهان‌شمولی ،جهانی حقوق بشر ،اعلامیه حقوق بشر ،جهان‌شمولی حقوق بشر اسلامی ،غیرمسلمان ،نظام حقوقی ،حقوق بشر در اسلام ،حقوق بشر اسلامی ،دینی ،حقوق بشر وجود ،جهانی حقوق ،جامعه اسلامی ،نفی حقوق بشر ،غیر مسلمان ،زن و مرد ،غیرمسلمان در حقوق ،حقوق انسانی ،مرد مسلمان ،حقوق انسان ،دیدگاه اسلام ،بشر اسلامی ،کشورهای اسلامی ،مبنای حقوق بشر ،عقیده دینی ،حمایت از حقوق بشر

مقاله حاضر به این موضوع می‌پردازد که آیا اعلامیه جهانی حقوق بشر به رغم عنوانی که یدک می‌کشد، می‌تواند جهان شمول باشد یا جهان شمول بوده‌است؟ و در مقابل، آیا اسلام توان ارائه حقوق جهان‌شمول را دارا است؟ و اساسا چه چالش‌های عمومی‌ای فراروی جهان شمولی حقوق بشر وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که با توجه به تکثرات فرهنگی و جهان شناختی، مراد از حقوق بشر جهان شمول، حداقلی از حقوق است که هر انسان از آن جهت که انسان است از آن بهره‌مند می‌باشد و این همان چیزی است که در اسلام وجود دارد و همه انسان‌ها از آن برخوردارند. اعلامیه جهانی فراتر از این نگرش درجهت تعمیم و تحمیل دیدگاه‌های جهان شناختی و معرفت‌شناختی همچون سکولاریسم، دموکراسی لیبرال و آزادی لیبرالیستی و فردگرا گام برمی‌دارد و تکثر را فقط در این چارچوب می‌پذیرد؛ ولی در اسلام تکثر در قالب زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو دو عنصر «حقیقت» و «نفی سلطه» مورد پذیرش است. در پرتو اصل حق‌مداری که مبنای عقلانیت است، مفهوم انسان با آن‌چه در اعلامیه مورد پذیرش است، مغایرت دارد؛ زیرا انسان فقط همان موجود دوپا و مستقیم القامه نیست، بلکه هویتی مبتنی بر شعور و ادراک فراحیوانی دارد و بر اساس آن از حقوقی افزون بر حقوق حیوانات برخوردار است. برخورداری انسان از کرامت انسانی مطلوب اسلام است ، در‌حالی‌که اعلامیه جهانی، انسانی را دارای کرامت می‌داند که زندگی و ادراک او در سطح چارپایان بلکه پایین‌تر است؛ به بیان دیگر می‌توان گفت که اعلامیه حقوق بشر برای انسان حقوقی فراتر از آن‌چه اسلام برای حیوانات قایل است، تعریف نکرده و به این سبب شان انسان را از جایگاه رفیع و متمایز انسانی تنزل داده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.