Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه یقین در معرفت دینی

نویسنده:

(18 صفحه - از 57 تا 74)

کلیدواژه ها : قیاس ،برهان ،علم ،یقین ،الهیات طبیعی ،قطع ،خفی ،هستهء مشترک ادیان ،نظام احسن‌ و برتر وجود ،ساحت‌های هستی ،دلیل انی ،دلیل لمی

کلید واژه های ماشینی : برهان نظم ،وایتهد ،نظام احسن ،آفرینی ،باربر ،دینی ،یقین آفرینی ،خداوند ،الهی ،ساحت‌های هستی ،عالم ماده ،مبدأ هستی ،احسن ،عوالم عقل ،دین طبیعی ،بحث یقین ،الهیات طبیعی ،علم و دین ،عنایت الهی ،متون دینی ،مجموعهء هستی ،احسن وجود ،مورد بررسی

در مقالهء پیش‌رو ابتدا به اهمیت،ارزشمندی و کمیابی عنصر یقین در مجموعهء باورها و معارف دینی به‌ خصوص مبدأ هستی و آثار ابعاد گستردهء آن اشاره شده و سپس به ادلهء اثبات مبدأ،به‌ویژه برهان نظم،از دیدگاه یقین آفرینی پرداخته شده است.و در ادامه،سیر این برهان در غرب و توجه خاص متکلمان مسیحی‌ بدان در اوج منازعات کلامی،و نهایتا سخنان وایتهد،فیلسوف بزرگ انگلیسی،در این‌باره،مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. در بخش‌های پایانی،نظام برتر هستی از نگاه غربیان و مقایسهء آن با نظرگاه معارف اسلامی و آثار اندیشمندان بنام و راهبرد یقین‌زایی آن مورد بحث قرار گرفته و دست آخر،ساحت‌های هستی از منظر ویژهء اسلام و ژرفایی،توان تعالی بخش،یقین‌زایی و باور آفرینی این معارف به‌عنوان والاترین دستاورد فرهنگ‌ ناب و راستین اسلامی مورد بررسی و اذعان قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"دوای درد و نوشداروی حیاتبخش آن(یقین)است؛از این جهت است که فرآورده‌های‌ این‌ها و مسائلی از این دست،ابعاد بحث یقین است که هرکدام تحقیقی جداگانه‌ به‌نظر می‌رسد برهان،واسطه و وسیلهء حصول قطع و یقین است تا زمینه و بستر مناسبی برای باور و ایمان قلبی ایجاد گردد و به جهان‌بینی و بینش معقول و منطقی انسان شکل‌ اگر برهان فاقد این خاصیت باشد،به‌خودی خود موضوعیتی نخواهد داشت. مطلوبیت برهان است و به تعبیر امام خمینی(ره)پای واقعی‌ای که می‌توان با آن قدم‌ این برهان به حدی قوی است که حتی متفکران غربی معترض بدان،مانند نظم طبیعت به‌وجود و صفات خداوند متعال(مجلسی،ج 3،ص 62)و استناد متکلمان و متدینان غربی به این برهان در اوج منازعات و مناقشات فکری-مذهبی پس از مبنا قرار دادن معلوم برای کشف مجهول است و این عمل صددرصد کار عقل‌ را از این برهان مطرح نمود که نتیجهء آن همان نقش اقناع و یقین آفرینی را متبادر می‌کند. اصولا پی‌گیری بحث‌های کلام مسیحیت ازجمله همین برهان نظم و جریان‌های موافق و مخالف آن،تجارب ارزشمندی را دربر دارد که نمی‌توان و نباید از این بحث گذشت و به لحاظ زمانی پس از آن تحولات و نظریهء داروین است-می‌تواند به‌ و تحقق و وقوعی تدریجی دارد که عالم ماده و طبیعت است،یا در او بالفعل است و حصول کمال دیگری برایش متصور نیست؛که چنین موجودی دوگونه قابل تصور است:یا جوهر و ذات مادی و جسمی ندارد ولی عرض و آثار ماده و جسم ازقبیل کمیت، متون دینی پر است از بیان و توضیح این حقیقت که این‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.