Skip to main content
فهرست مقالات

سپیده دمان فلسفه تاریخ بورژوایی

نویسنده:

مترجم:

(32 صفحه - از 161 تا 192)

کلید واژه های ماشینی : یوتوپیا، تاریخ، یوتوپیا پردازان، اجتماعی، مالکیت، دین، کامپانلا، تکامل، واقعیت، قوانین

خلاصه ماشینی:

"هنگامی که کوشش‌های آدمی در راه ساختن آینده‌ای سعاتمند برای همگان شکست‌ می‌خورد،هنگامی که یوتوپیا،که در آن عنصر تصادف محو گشته،نمی‌تواند تحقق یابد،باید نوعی فلسفهء تاریخ زاده گردد که در پس آشفتگی واقعا موجود مرگ و زندگی،بازشناسی‌ مقصودی نهفته و خیرخواهانه را باور دارد که در بطن آن،واقعیت زندگی فرد که به ظاهر درک ناپذیر و بی‌معنا می‌نماید،جایگاه و ارزشی کاملا تعیین شده دارد و در عین حال همین‌ واقعیت از رهگذر اندیشیدن دربارهء خویشتن،به نوعی دانش دست می‌یابد. ویکو دربارهء اقدام خویش اعلام می‌دارد:«این دانش بنابراین دقیقا همانند هندسه‌ عمل می‌کند که دنیای مقادیر را خود می‌آفریند،بدین سان که این دنیا را بر مبنای عناصر خاص آن‌ می‌سازد و می‌سنجد؛اما این دانش به ویژه از آن رو واقعیت بیشتری دارد که قوانین مربوط به امور انسانی از نقطه‌ها،خطها،حجم‌ها و شکل‌ها واقعی‌ترند. اینکه اندیشه‌گران دوران باستان یونان و روم،یا دیگر فیلسوفان گذشته،به‌ شناخت واپسین امور ازلی دست یافته باشند و نوع بشر از آن پس هیچ پیشرفتی نکرده و بر عکس سیر انحطاط پیموده و دچار پسرفت شده باشد،این عقیده‌ای است که ویکو رد می‌کند و یکی از اندیشه‌هایی را پذیرا می‌گردد که پیش از این بیکن(که بی‌نهایت مورد احترام وی بود) بیان کرده است. هنگامی که فلسفهء تاریخ هنوز معتقد است که تاریخ مقصدی‌ دارد که ناروشن است اما به شیوه‌ای خود فرمان و مستقل عمل می‌کند(مقصدی که می‌کوشند آن را با طرح‌ها،ساخته‌های منطقی و نظام‌ها تشریح کنند)شایسته است که در پاسخ گفته شود که‌ در جهان مقصد و عقلی وجود ندارد مگر فقط در همان مقیاسی که آدمیان آنها را در جهان تحقق‌ بخشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.