Skip to main content
فهرست مقالات

در باب حقیقت و دروغ به مفهومی غیر اخلاقی

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 121 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : حقیقت، استعاره‌ها، نیچه، مفاهیم، عقل، طبیعت، فریب، نفس، تصویر، هنر، جهان، میل، انسان، تفکر، نظم، ادراک، واقعی، حسی، زبان، قوانین، زندگی، انواع، فرد، قدرت، مفهومی غیر اخلاقی، همهء، واقعیت، قوانین طبیعت، نسبتهای میان اشیاء و آدمیان، ادراک حسی

خلاصه ماشینی: "فریب،چاپلوسی،دروغ،افسونگری، غیبت،بدگویی،ظاهرسازی،لاف و گزاف بی‌پایه،نقاب به چهره زدن،پنهان شدن در پس عرف‌ و سنت،نقش بازی کردن برای خود و دیگران-در یک کلام،پرپر زدن مداوم به گرد شمع تنها و یکتای غرور و تکبر-چنان در نزد آدمیان حکم قاعده و قانون را دارد که احتمالا هیچ چیز دشوارتر از فهم این نکته نیست که میل صادقانه و ناب به حقیقت چگونه در میان آنان ظهور کرده‌ است. همهء آنچه آدمی را از حیوان متمایز می‌کند،وابسته به همین توانایی او در تبخیر( ezilitalov ) استعاره‌های ادراکی در یک طرح‌[انتزاعی‌]( amehcs )،و در نتیجه تجزیه و تحلیل یک تصویر در یک مفهوم است،زیرا اکنون آنچه در مورد تأثرات پررنگ اولیه دست‌نیافتنی بود،در قلمرو این طرحها( atamehcs )ممکن می‌گردد:برپا کردن نظامی سلسله مراتبی براساس طبقات و درجات،و آفرینش جهان جدیدی از قوانین،امتیازات،برتریها و مرزبندیهای کاملا مشخص‌ -جهان جدیدی که اکنون در برابر جهان پررنگ تأثرات نخستین قد علم می‌کند،آنهم به منزلهء جهانی مستحکمتر،و کلیتر که بهتر شناخته می‌شود و در قیاس با جهان ادراک حسی بی‌واسطه، جهانی انسانیتر است:تنها جهان منظم و الزامی. در رد این‌[نگرش از ثبات و نظم علمی جهان‌]باید گفت:اگر هر یک از ما ادراک حسی متفاوتی داشت-اگر ما می‌توانستیم اشیاء را یک‌بار همچون پرنده،بار دیگر همچون کرم و سپس همچون گیاه ادراک کنیم،یا اگر محرک حسی واحدی در چشم من‌ سرخ و در چشم نفر دوم آبی می‌نمود و در همان حال فرد سومی نیز همان‌[تحریک حسی‌]را به منزلهء صدا تجربه و درک می‌کرد-آنگاه دیگر هیچ کس از چیزی به نام یکنواختی و نظم طبیعت‌ سخن نمی‌گفت:بلکه طبیعت‌[از سوی همگان‌]صرفا به منزلهء امری ساخته و پرداختهء آدمیان و آفرینشی بغایت ذهنی دریافته می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.