Skip to main content
فهرست مقالات

در باب حقیقت و دروغ به مفهومی غیر اخلاقی

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 121 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : حقیقت ،استعاره‌ها ،نیچه ،مفاهیم ،عقل ،طبیعت ،فریب ،نفس ،تصویر ،هنر ،جهان ،میل ،انسان ،تفکر ،نظم ،ادراک ،واقعی ،حسی ،زبان ،قوانین ،زندگی ،انواع ،فرد ،قدرت ،مفهومی غیر اخلاقی ،همهء ،واقعیت ،قوانین طبیعت ،نسبتهای میان اشیاء و آدمیان ،ادراک حسی

خلاصه ماشینی:

"فریب،چاپلوسی،دروغ،افسونگری، غیبت،بدگویی،ظاهرسازی،لاف و گزاف بی‌پایه،نقاب به چهره زدن،پنهان شدن در پس عرف‌ و سنت،نقش بازی کردن برای خود و دیگران-در یک کلام،پرپر زدن مداوم به گرد شمع تنها و یکتای غرور و تکبر-چنان در نزد آدمیان حکم قاعده و قانون را دارد که احتمالا هیچ چیز دشوارتر از فهم این نکته نیست که میل صادقانه و ناب به حقیقت چگونه در میان آنان ظهور کرده‌ است. همهء آنچه آدمی را از حیوان متمایز می‌کند،وابسته به همین توانایی او در تبخیر( ezilitalov ) استعاره‌های ادراکی در یک طرح‌[انتزاعی‌]( amehcs )،و در نتیجه تجزیه و تحلیل یک تصویر در یک مفهوم است،زیرا اکنون آنچه در مورد تأثرات پررنگ اولیه دست‌نیافتنی بود،در قلمرو این طرحها( atamehcs )ممکن می‌گردد:برپا کردن نظامی سلسله مراتبی براساس طبقات و درجات،و آفرینش جهان جدیدی از قوانین،امتیازات،برتریها و مرزبندیهای کاملا مشخص‌ -جهان جدیدی که اکنون در برابر جهان پررنگ تأثرات نخستین قد علم می‌کند،آنهم به منزلهء جهانی مستحکمتر،و کلیتر که بهتر شناخته می‌شود و در قیاس با جهان ادراک حسی بی‌واسطه، جهانی انسانیتر است:تنها جهان منظم و الزامی. در رد این‌[نگرش از ثبات و نظم علمی جهان‌]باید گفت:اگر هر یک از ما ادراک حسی متفاوتی داشت-اگر ما می‌توانستیم اشیاء را یک‌بار همچون پرنده،بار دیگر همچون کرم و سپس همچون گیاه ادراک کنیم،یا اگر محرک حسی واحدی در چشم من‌ سرخ و در چشم نفر دوم آبی می‌نمود و در همان حال فرد سومی نیز همان‌[تحریک حسی‌]را به منزلهء صدا تجربه و درک می‌کرد-آنگاه دیگر هیچ کس از چیزی به نام یکنواختی و نظم طبیعت‌ سخن نمی‌گفت:بلکه طبیعت‌[از سوی همگان‌]صرفا به منزلهء امری ساخته و پرداختهء آدمیان و آفرینشی بغایت ذهنی دریافته می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.