Skip to main content
فهرست مقالات

روش تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی

سخنران:

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، قرآن، تفسیر قرآن، عقل، مکتب، روش تفسیر، معتزله، شفاعت، اشعری، روش تفسیر قرآن

خلاصه ماشینی: "جان کلمه را اگر جمع کنیم دو روش بیشتر نیست و گاهی هم این دو روش با هم جمع می‌شوند: «التفسیر إما بالعقل و إما بالنقل» گاهی قرآن را از طریق عقل تفسیر می‌کنیم و گاهی قرآن را از طریق نقل یعنی اثر. آنچه را که عقل بشر درک می‌کند و باید در زندگی به کار ببندد این حکمت عملی است که در اصطلاح امروز ایدئولوژی می‌گویند یعنی بایدها و نبایدها. اگر مقصود از عقل این است یعنی مسلمات بشر در حکمت عملی و یافته‌های وجدانی انسان، و آنچه را که بشر با براهین روشن منتهی به این دو مسأله بدیهی درک می‌کند، مسلما این می‌تواند کلید مفسر و تفسیر قرآن باشد. واصل بن عطا شاگردش بود و گفت: «عندی لا مؤمن و لا کافر بل هو منزلة بین المنزلتین» واصل رفت به یک ستونی تکیه کرد و نظریه خود را تحلیل کرد، حسن بصری گفت: «اعتزل عنا واصل ابن عطا» در قدیمی‌ترین مدارک این مسأله آمده حتی در مقالات مرحوم شیخ مفید «اوائل المقالات» نیز آمده است معتزله مکتبی است که به عقل بها می‌دهد با نقل سر و کارش بسیار کم است. حالا اشعری با این مکتبی که به نام مکتب اشعری پذیرفته کم‌کم می‌خواهد وارد تفسیر قرآن شود و می‌بیند قرآن با مسأله رؤیت سازگار نیست. بنابراین اگر عقل معنایش این باشد که انسان با یک مکتب کلامی اعم از اشعری و معتزلی قرآن را تفسیر کند این تفسیرش اشتباه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.