Skip to main content
فهرست مقالات

اصل کرامت در تعلیم و تربیت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)

نویسنده:

(8 صفحه - از 129 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،کرامت ،اصل کرامت در تعلیم ،انسان ،علامه طباطبایی ( ره ) ،روح ،اصول تعلیم و تربیت ،دیدگاه علامه طباطبایی ،اصول ،کرامت انسان ،روح انسانی ،عقل ،منبع اصول تعلیم و تربیت ،خدا ،دانش‌آموز ،خداوند ،نفس ،تکریم ،کرامت انسان با دانش‌آموزان رفتار ،کنترل ،روح تعلیم و تربیت اسلامی ،کرامت روحی انسانی ،نظام آموزشی ،اصل کرامت انسان ،حقیقت ،اسلامی ،تجلی اصل کرامت در تعلیم ،جامعه ،خلقت ،رفتار

خلاصه ماشینی:

"و با توجه به اینکه انسان موجودی است اجتماعی و از اجتماع و تعامل و همکاری انسان‌ها، جامعه به وجود آمده است و تعلیم و تربیت نیز یک نهاد اجتماعی است و انسان را نه تنها برای خودش بلکه برای جامعه نیز آماده می‌سازد و او را در جامعه هم مورد مطالعه قرار می‌دهد تا در اجتماعی بار آوردن او نتایجی به دست آورد، از این جهت «جامعه» به عنوان منبعی دیگر برای اصول تعلیم و تربیت تلقی می‌شود. (5) خداوند متعال در آیه‌ای دیگر در جایی که از خلقت انسان به عنوان آدم سخن می‌گوید روح انسان را به خود نسبت می‌دهد: «فاذا سویته و نفحت فیه من روحی فقعوا له ساجدین (حجر/29) چون آن عنصر را معتدل گردانم و از روح خویش در آن بدمم همه بر او سجده کنید و در آیه دیگر در بیان حقیقت روح می‌فرماید: «یسئلونک عن‌الروح قل الروح من امرر بی (اسری / 85)» علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می‌گوید «من در آیه مذکور به معنای بیان جنس است» و می‌فهماند که روح از جنس و سنخ امر است و امر خدا، کلمه ایجاد اوست و کلمه ایجاد او همان فعل مخصوص به خداوند است بی‌آنکه علل کونی و مادی در آن دخالت داشته باشد و این همان وجود مافوق نشئه مادی و ظرف زمان است و روح به حسب وجودش از همین باب است یعنی از سنخ امر و ملکوت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.