Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدار شناسی به عنوان شناخت مجدد از شناخت

نویسنده:

(17 صفحه - از 221 تا 237)

کلید واژه های ماشینی : پدیدار ،پدیدارشناسی ،انسان ،شناخت ،فلسفه ،ذهن ،هگل ،ادراک ،معنی ،فاعل ،ظاهر ،جوهر ،عقل ،پاریس ،شی‌ء ،رد و ارجاع پدیدارشناسی ،جهان ،واقع ،عالم خارج ،مفاهیم ،انضمامی ،واقعیت ،علم ،انتزاعی ،عین ،ذاتی ،ترجمه ،نگرش پدیدارشناسی ـ معنی پدیدار ،کلی ،رفتار

خلاصه ماشینی:

"مقدمه مسأله شناخت و مطابقت آن با امر واقع، گاهی با استمداد از تجربه و استدلال و گاهی به وسیله خیال و گاهی به کمک حکم دل و شهود مطرح و بررسی شده است، علی‌ای‌حال با وجود اصل هویت و دوگانه‌انگاری واقعیت و ذهن یا متعلق و فاعل‌شناسائی، ارتباط sujet و objet ، به عنوان یکی از معضلات فلسفه باقی می‌ماند و شکاف آن دو، به اصطلاح کارل یسپرس، عویصه‌ای می‌گردد (1) که همواره مطرح می‌شود، و به قول حاجی ملاهادی سبزواری ارتباط متعلق و فاعل‌شناسائی، یعنی مسأله علم، مشکلی است که عقول را حیران ساخته است. (14) پدیدار در نظر فرانتس برنتانو عبارت از توصیف احوال روانی بود که هوسرل با توجه به همه این معانی و با توجه به مشکل شکاف بین سوژه وابژه، متوجه بود که یک مفهوم منطقی یا ریاضی نمی‌تواند فقط به یک عمل ذهنی که آن را به وجود می‌آورد، تبدیل شود، آیا می‌توانیم بگوییم عدد تنها حاصل شمارش، یعنی یک عمل ذهنی است؟ (15) پدیدار در نزد ادموند هوسرل جدا از مسأله قصد و التفات نسبت به متعلق‌شناسایی نیست، که اصطلاحا این توجه و عنایت را حیث التقاتیت (Intentionnalité) می‌گویند. اصولا هر مفهومی را تحلیل نماییم به پدیداری می‌رسیم که ادراک چیزی است که رد و ارجاع پدیدارشناسی می‌خواهد به همین پدیدار و داده اولیه نایل شود و اگر تلاش می‌کند به ماقبل علم و ماقبل حمل دست یابد، مرادش این است که دریافت خود شی‌ء را از تمام تفسیرهای بعدی منفک سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.