Skip to main content
فهرست مقالات

وحدت و کثرت وجود از دیدگاه ابن عربی

نویسنده:

(30 صفحه - از 239 تا 268)

کلید واژه های ماشینی : وحدت، کثرت، وحدت و کثرت، حق، ابن‌عربی، ذات، عرفا، صفات، ظهور، اعتبار، عین، تشبیه، حق‌تعالی، احدیت، تجلی، حقیقت، ذات حق، اسماء و صفات، حدت و کثرت، تنزیه، عرفان ابن‌عربی، واحد، خلق، ذات حق‌تعالی، وحدت در عین کثرت، مظاهر، هستی، تعین، صفات عین ذات حق‌تعالی، نظریه وحدت و کثرت ابن‌عربی

خلاصه ماشینی: "لذا عبارت‌هایی مانند عبارت زیر که دلالت بر وحدت در عین کثرت دارد فقط با جمع میان تشبیه و تنزیه قابل تعبیر هستند: فالحق خلق بهذا الوجه فاعتبروا و لیس خلقا بهذا الوجه فاذکروا جمع و فرق فان العین واحده و هی الکثیره لا تبقی و لا تذر (18) ابوالعلاء عفیفی در شرح این عبارت چنین می‌نویسد: «والعین الوجودیه واحده و لکنها تختلف بالاحکام ای مختل بالصور التی یحکم علیها بما یمیز کل واحده منها عن الاخر» (19) منظور این است که وجود حقیقت واحد است و لیکن به واسطه تجلی در صورت‌های مختلف، متعدد می‌گردد، بنابراین وحدت و کثرت، حق و خلق، الله و عالم، دو وجه از یک حقیقت‌اند. ذکر این نکته لازم است که این تقسیم‌بندی صرفا بر اساس ظاهر عبارت‌ها است و چنانچه هر کدام از آنها را با توجه به مباحث قبل یعنی اعتبارات وحدت و کلمه حق، نیز تشبیه و تنزیه و اسماء و صفات و عینیت آنها با ذات در نظر بگیریم همگی دلالت بر مطلب واحدی دارند و آن اینکه مطابق نظریه ابن‌عربی حقیقت وجود، واحد شخصی است و کثرات وجودی در واقع کثرت نسب و اعتبارات و اضافات است نه اینکه واقعا کثرت هستی‌شناختی در میان باشد و وجود حقیقتی به جز ذات حق‌تعالی، یکی باشد، بلکه حقیقت وجود واحد شخصی منحصر به فرد است و در اثر تجلی و ظهور این حقیقت در عالم غیب و شهادت کثرت ظاهر می‌گردد و این کثرت نیز بازگشت می‌کند به همان وحدت و قادح به وحدت آن حقیقت نیست بلکه مؤید و آلت اظهار و ظهور آن ذات واحد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.