Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای چگونگی پیدایش عالم در آراء افلوطین و ملاصدرا

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : علیت ،صدور ،اضافه اشراقی ،فیضان ،سریان وجود ،واحد ـ کثیر ،وحدت سریانی ،وحدت وجودی

کلید واژه های ماشینی : افلوطین ،احد ،صدرا ،فیضان هستی از مبدأ ،فیضان ،وجودی ،وحدت وجود ،مبدأ هستی ،دیدگاه افلوطین ،پیدایش عالم ،ابداع فیضی ،عوالم هستی ،ذات حق ،صدرا بر اساس اصول ،مبدأ اول ،موجودات از مبدأ ،حقیقت وجود ،علت ابداع ،مبدأ نخستین ،ذات و حقیقتش ،افلوطین در پاسخ ،کمال ذات ،عین حال ،وجود معلول ،دیدگاه صدرالمتألهین ،بساطت وجود ،روبرو می‌شود ،محرک اول ،واحد اول ،تنزل وجود

یکی از مهمترین مسائلی که هنگام دقت فلسفی، ذهن انسان با آن روبرو می‌شود، این مسأله است که موجودات کثیر چگونه از مبدأ هستی پدید آمده‌اند و کیفیت تکوین عالم توسط خداوند به چه صورت است؟در این مقاله سعی شده با پی‌گیری روند تاریخی این مسأله (البته به‌طور خلاصه) به دیدگاه مشخص و معینی که به تفصیل به بیان کیفیت پیدایش عالم می‌پردازد (یعنی نظریه «فیضان») برسیم. بنیانگذار این دیدگاه افلوطین است. او اولین کسی است که نحوه فیضان هستی از مبدأ اول را بحث می‌کند و اساس جهان‌شناسی خود را نیز بر همین مسأله بنیان می‌گذارد و بدین ترتیب از طریق کتاب «اثولوجیا» (که خلاصه‌ای از انئادهای افلوطین است) تأثیر به سزایی بر تفکر فیلسوفان اسلامی می‌گذارد. اوج تأثیر این دیدگاه را در حکمت متعالیه می‌توان مشاهده کرد. صدرا بر اساس اصول فکری خود و اصطلاحات خاص حکمت متعالیه، توانست ابداع فیضی را تحلیل نموده و ضمن ارائه طرح کلی از عوالم هستی به نظریه «وحدت وجود» در فلسفه خود برسد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.