Skip to main content
فهرست مقالات

هدایت و ضلالت انسان در حکمت متعالیه صدرایی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 37 تا 52)

کلیدواژه ها : هدایت و ضلالت ،انواع هدایت ،مراتب هدایت ،هدایت مطلق ،فاعل و قابل هدایت ،دین و شریعت ،تقلید و ریاضت

کلید واژه های ماشینی : هدایت ،صدرا ،انسان ،هدایت و ضلالت انسان ،نفس ،تاریکی‌های قوای نفسانی و حیوانی ،نور ،روح ،باطن ،سعادت ،عقل ،صدرالدین شیرازی ،خداوند ،ضلالت انسان در حکمت متعالیه ،رسیدن ،پیامبر ،سعادت و نیک‌بختی عالم آخرت ،ذات ،کمال ،علت ،حکمت متعالیه صدرایی ،پیامبر اکرم ،خیر ،تفاوت ،باطن انسان ،معارف ،علم ،ارواح انسانی به‌حسب اصل فطرت ،چراغ راه جستجوگران عقلی ،هدف نفس تاریک

باطن انسان آمیخته‌ای از ویژگی‌های قوای متفاوت حیوانی، سبعی، شیطانی و ملکی است که پیوسته در جنگ و ستیز با یکدیگرند زیرا هدف نفس تاریک و پست رسیدن به اسفل‌سافلین و نهایت دوری از حق‌تعالی؛ و میل روح که از عالم امر و ملکوت است رسیدن به عالم خویش و هم‌جواری رب العالمین است؛ لذا پیکار با تاریکی‌های قوای نفسانی و حیوانی و تقویت و تکمیل قوه ملکی و طی مراحل سلوک و رسیدن به مقصد و مقصود ضرورت می‌یابد. صدرا انسان را مسافری تاجر پیشه می‌داند که سرمایه‌اش فطرت اولیه یعنی همان قوه و استعدادی است که بواسطة آن توانایی رسیدن به مدارج عالی و منازل رستگاری و سعادت را دارد و هدایت تنها نردبان صعود به سعادت و نیک بختی عالم آخرت است. مقاله حاضر سعی دارد که با نگاه به مبانی قرآنی صدرالمتألهین درباره هدایت و علت نیاز انسان بدان، علل و عوامل آن و راه وصول به آن را در حکمت متعالیه صدرایی نشان دهد تا چراغ راه جستجوگران عقلی و برهانی و کاوشگران روحی و معنوی گردد.

خلاصه ماشینی:

"اسباب و عوامل هدایتبه عقیده صدرالمتألهین خداوند به مقتضای عنایت ازلیه‌اش با اعطاء دین و شریعت علمی و عملی و ارسال رسولان و هادیان بر بندگان لطفی دیگر نمود و آنان را به راه خیر و نیکی رهنمون ساخت و از شر و بدی دور گردانید و صحیفه‌ها و کتاب جامع الهی نازل گردانید تا با بهره‌مندی از اسرار علوم پیشینیان و آیندگان و بهره‌برداری از قطرات دریای معارف آنان راه رشد و کمال را به ‌پیمایند و لذا فرمود: ‌«یا ایها الرسول بلغ ما أنزل الیک» (مائده، 67) یعنی آنچه را بر قلب تو إفاضه نموده‌ایم بر قلب بندگان ما بیفشان و آنچه را به تو آموختیم بیاموزشان؛ و بنابر آیه «إلا من أتی الله بقلب سلیم» (شعرا، 89) تنها نفوس سلیم مبرای از کفر و اعراض، از این افاضه و هدایت بهره‌مند می‌شوند؛ زیرا هر چیزی کمالی دارد که به خاطر آن آفریده شده است و کمال انسان ادراک مقامات الهی و رسیدن به معارف کلیه عقلی تجرد از محسوسات مادی و زهد نسبت به امور پست دنیایی و رهایی از همه دواعی نفسانی و قیود شهوانی و غضبی است و اینها مقام جز به واسطه با هدایت و تعلیم، تهذیب و مقاومت و مداومت در این راه حاصل نمی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.