Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدار شناسی دین

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 79 تا 108)

کلیدواژه ها : پدیدار شناسی ،تعلیق ،تحویل‌گرایی ،حیث التفاتی ،امرقدسی

کلید واژه های ماشینی : پدیدار ،دین ،پدیدارشناسی ،پدیدارشناسی دین ،اوتو ،توصیف ،پدیدار شناسی دین ،هوسرل ،دانش ،پدیدارشناسی فلسفی ،روان‌شناسی ،تحویل‌گرایی ،تعلیق ،تجربه ،اصطلاح ،پدیدارشناسی دین و تاریخ ادیان ،فهم ،پدیدارشناسانه ،فلسفه ،تاریخی ،ذات ،ساختار ،روش ،اصطلاح پدیدارشناسی ،رودلف اوتو ،ب‌ـ تعریف اصطلاح پدیدارشناسی دین ،پدیدارشناسی توصیفی ،پدیدارشناسی دین به مطالعه دین ،اصطلاح پدیدارشناسی بر مفهوم توصیفی ،تحلیل

یکی از شیوه‌های دین پژوهی، پدیدار‌شناسی دین 2 است. این رشته در سده‌های اخیر رواج فراوانی یافته و دانشمندان بزرگی مانند رودلف اوتو، ژوکوبلیکر، میرچاالیاده و ... بر چنین روی آوری به دین تأکید کرده‌اند.اینکه پدیدار شناسی چیست و پدیدار شناسی فلسفی کدام است؟ آیا پدیدار شناسی در تحلیل و توصیف علمی امور کار آمد است؟ اموری است که این تحقیق به ‌روشی تحلیلی و البته به اجمال در‌صدد پاسخگویی به آن است.

خلاصه ماشینی:

"تذکار دوم آنکه آیا با نگرش فلسفی و کلامی می‌توان درباره دیدگاه‌های روان‌شناسانه یا جامعه‌شناسانه در باب دین، به داوری نشست؟ در پاسخ باید گفت اگر آن نظریه _______________________________روان‌شناسانه یا جامعه‌شناسانه دین را بعنوان پدیده‌ای روانی یا اجتماعی لحاظ کند و از این حد فراتر نرود ـ یعنی حکم خود را به همه ابعاد دین و به اصل دین در «مقام تعریف» سرایت ندهد ـ پاسخ منفی است، زیرا در این صورت فلسفه و کلام از یک طرف و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی از طرف دیگر هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ روشی با یکدیگر اختلاف دارند، در موضوع مورد مطالعه فلسفه ‌و کلام «دین در مقام تعریف» است، یعنی آنچه از نصوص دینی و دلایل عقلانی در باب دین به دست می‌آید. برای مثال همیشه یک وجه دوتایی 1 مقدس ـ دنیوی و جدایی شی مقدس مانند کوه یا درخت یا شخص خاص وجود دارد؛ زیرا این شیء واسطه‌ای است که از طریق آن مقدس متجلی می‌شود: مقدس که وجودی متعال است خود را با تجسم در چیزی که متناهی زمانی ـ تاریخی و دنیوی است محدود می‌کند؛ و شخص متدین امر قدسی را بعنوان قادر، غایی، با معنی و هنجارین ارزیابی می‌کند (Allen, 1987, P. نقد و خصوصیات پدیدارشناسی دیناز جمله خصوصیات پدیدارشناسی دین هویت آن بعنوان یک ره‌یافت و رشته تجربی، تاریخی، توصیفی؛ ادعاهای ضد تحویل‌گرایی و ماهیت مستقل آن؛ اقتباس از تصورات پدیدارشناسانه فلسفی مانند حیث التفاتی و تعلیق (epoche)؛ پافشاری آن بر همدلی و فهم همدلانه، تعهد دینی و ادعای آن در خصوص اثبات بصیرت به معانی ساختارهای اصلی می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.