Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه عقل در اسلام

نویسنده: ؛

ارديبهشت 1385 - شماره 73 (6 صفحه - از 31 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : شرع ،حکم شرعی ،شرعی ،کاشف حکم شرعی ،خداوند دو حجت ،فقه شیعه ،جایگاه عقل ،حکم عقل ،حکم واقعی ،حکم ظاهری ،تأکید قاطع نص ،خداوند ،عقلی ،شارع ،تأکید ،کشف حکم ،فوق عقل ،کاشف حکم ،واقعی ،شرع حکم ،اصولی ،اصول عقلانی ،خداوند می‌باشند ،ظاهری ،خداوند دو ،مصلحت لازم ،مناط احکام ،واقعی شرعی ،العقل حکم ،تأکید شده

فرض اصلی این مقاله آن است شریعت و عقلانیت بدون این که ناقض هم باشند مؤید همدیگر بوده و نسبت آن دو بر تقدم و تأخر نیست. نسبت آن دو بر اساس لازم و ملزوم بودن است تا جایی که یکی بدون دیگری قابل تصور نمی‌باشد، به طوری که در تأکید قاطع نص، عقل موضع مؤید و گاهی لاادری پیشه می‌کند و از طرفی، شریعت اسلامی در سکوت خودش عقل را کاشف حکم شرعی می‌داند و اینجا عقل، یک حجت مستقل است. نکته قابل توجه این‌که عقل در منطقه الفراغ، کاشف حکم شرعی است. (دلیل قاطع عقل نه دلیل ظنی عقل) و در اسلام این‌طور نیست که عقل فرع وحی باشد و وحی فوق عقل، زیرا در اسلام خداوند دو حجت و پیامبر دارد که عقل حجت باطنی و نبی حجت بیرونی می‌باشد و این دو بدون این‌که عین هم باشند به شیوه خاص خود، مکمل هم در کشف حکم حقیقی خداوند می‌باشند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.