Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه و کلام: ماهیت جسم طبیعی : جسم مرکب از ماده و صورت

نویسنده:

(7 صفحه - از 32 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : جسم ،جسم طبیعی ،ذیمقراطیس ،جوهر ،برهان ،نظریه ،شرح منظومه ،متکلمان ،جزء لایتجزی ،مرکب ،حکما ،دایره ،تقسیم ،انقسام ،ماهیت جسم طبیعی ،نظریه ذیمقراطیس ،عقل ،مطهری ،حرکت ،ترجمه ،ذرات ذیمقراطیس ،فرض ،طول و عرض ،عرض و عمق ،جسم مرکب از ماده ،واحد ،محال ،ذراتی که‌در دایره کوچک‌تر ،پیوسته ،دایره کوچکتر

خلاصه ماشینی:

"(3) تفاوت نظر حکما و نظر شهرستانی: «طرفداران پیوستگی جسم‌طبیعی، در اینکه جسم طبیعی قابل‌انقسام و تجزیه است، اختلاف ندارندو این امر بدیهی است; ولی در این‌جهت اختلاف دارند که آیا در تجزیه‌جسم به اجزاء کوچکتر به جایی‌خواهیم رسید که دیگر، قابل دوقسمت‌شدن نباشد و حالت ذرات‌ذیمقراطیسی را به خود بگیرد؟ و یا هراندازه عمل تقسیم را ادامه دهیم، به‌چنین مرحله‌ای نخواهیم رسید؟ - حکما را عقیده بر این است که‌هرگز به مرحله‌ای نخواهیم رسید که‌امکان انقسام پایان پذیرد و اجزا به‌صورتی در آیند که غیر قابل شکست‌باشند" (4) "بلکه هرچند آن را تقسیم‌کنیم، اجزای بدست آمده همچنان‌قابل تقسیم می‌باشند (5) "، تا آنجا که‌امکان داشته باشد و بوسیله ابزار برش‌دهنده شود، در خارج جسم را تقسیم‌می‌کنیم به اجزایش و آن اجزا را نیز به‌اجزای کوچکتر تقسیم می‌کنیم و"آنگاه که آلات و ابزار به خاطرکوچکی و یا خت‌بودن جسم، ازتقسیم خارجی آن عاجز شوند، قوه‌واهمه شروع به تقسیم آن می‌کند وآنگاه که قوه واهمه نیز در اثر نهایت‌کوچکی جزء، از تقسیم کردن دوباره‌آن باز ماند، عقل آن را تقسیم می‌کندبه این صورت که حکم می‌کند: "هرگاه‌جسم به چند جزء تقسیم شود، جزءبدست آمده دارای حجم است وچون دارای حجم است پس دارای دوطرف است و لذا قابل قسمت می‌باشدو این تقسیم به جایی منتهی نخواهدشد; چرا که جسم بواسطه تقسیم ازبین نمی‌رود و اجزای بدست آمده نیزجسم هستند (حجم دارند) پس تقسیم‌ادامه دارد تا بی‌نهایت (در عقل)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.