خلاصه ماشینی:
"یکی از مهمترین اشکالات این (معجم) اشتباهات فراوان در ماده یابی است; نمونه هایی را می آوریم: ج1, ص33, ستون اول, س16: در جمله یجعل ذلک من خراج دارا بجرد کلمه دارا بجرد ذیل ماده (ا ب ج ر) قرار گرفته,حال آنکه این یک کلمه مرکب است و باید ذیل ماده (دارا) آورده شود.
همچنین در ج19, ص14146: کلمه علام را عنوان مستقل پنداشته اند,حال آنکه این کلمه نیز مرکب از (علی) جاره و (ما) استفهامیه است و براساس آنچه در مقدمه آمده و در جاهای دیگر هم عمل شده, باید حذف می شد.
ز: کلماتی که حدیث نیست از آنجا که در مقدمه کتاب آمده که محدوده کلام معصوم را از غیر آن جدا ساخته و در بعضی از مکاتبات و صحبتها نیز یادآور شده اند که تعداد سه میلیون کلمه از احادیث استخراج شده و مهمتر از همه آنکه نام کتاب (المعجم المفهرس لالفاظ احادیث بحارالأنوار) است, چنین می نمایاند که تمام آنچه که در این کتاب آمده, حدیث است و حدیث هم تعریف خاصی دارد; یعنی وقتی که یک نفر ادعا می کند در این مسأله حدیث یا روایت داریم, ذهن منتقل می شود که کلامی از معصوم است.
آنچه آمد نگاهی بود گذرا براین (معجم), موارد قابل تأمل در این مجموعه فراوان است, اما برای پژوهشگران و اهل فرهنگ و ادب و قلم این سؤال بزرگ و جدی مطرح است که وزارت محترم ارشاد براساس چه ضرورتی به این دوباره کاری دست زده است و چرا با علم و اطلاع از (المعجم المفهرس لألفاظ احادیث بحارالأنوار) دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم,در به سامان بخشیدن این مجموعه با این همه هفوات همت ورزیده, آیا این تلاش (آب در هاون کوبیدن) نیست!"