Skip to main content
فهرست مقالات

غنا از دیدگاه محقق اردبیلی

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : غنا، دلیل حرام بودن غنا اجماع، محقق اردبیلی، عرف، محقق اردبیلی دلیل حرمت غنا، دلیل حرمت غنا اجماع شیعه، روایات، فقهای شیعه، فقه، اجماع، محقق اردبیلی در کتاب شهادات، حرام، دلیل حرمت غنا، حرمت غنا، دیدگاه محقق اردبیلی، ترجیع، شهادات، اسلامی، تعریف، حرام بودن غنا، فقهای شیعه طرب‌انگیز بودن، حکم، دلیل حرمت غنا روایات، مجمع الفائدة، کتاب شهادات، فقیهان شیعه تشخیص معنای غنا، غنا از دیدگاه محقق، غنا اجماع شیعه و روایات، امام حسین ( ع )، فقه شیعه

خلاصه ماشینی: "10) محقق در شرائع, علامه حلی در متن ارشاد11 ـ که مجمع الفائدة والبرهان شرح آن است ـ و تحریر12, شهید اول در دروس13 و محقق کرکی در جامع المقاصد14, این تعریف را پذیرفته اند و بسیاری از فقیهان آن را میان فقهای شیعه مشهور دانسته اند. محقق اردبیلی این دو قید را توضیح داده و می نویسد: (شاید مقصود فقها از ترجیع, غلطاندن صدا در گلو و دهان باشد و مراد آنان از مطرب, صدایی است که لذت آورد و در نفس انسان تأثیری ایجاد کند; آن گونه که بسیاری از ابزار لهو مانند نی و دایره, چنین اند. حسینی عاملی, متتبع بزرگ فقه شیعه, بر این نظر است که تعریف اول نیز به این تعریف برمی گردد; چه اینکه مشهور فقیهان بر پایه فهم عرفی خود از غنا, آن را بدین گونه تعریف کرده اند. محقق اردبیلی در کتاب شهادات بدین نظر اشاره می کند و می نویسد: (برخی از فقهای شیعه طرب انگیز بودن را در معنای غنا داخل نمی دانند. وی در کتاب بیع نیز این نظر را تقویت کرده و برای آن این گونه دلیل می آورد که دلیل حرمت غنا روایات است و دسته ای از روایات, مانند برخی از روایات تفسیری و عموم روایاتی که بر حرام بودن خرید و فروش کنیز آوازه خوان دلالت دارد, حرمت مطلق غنا را (چه طرب انگیز باشد و چه نباشد) اثبات می کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.