Skip to main content
فهرست مقالات

مهمترین کتاب کلامی محقق اردبیلی

نویسنده:

(9 صفحه - از 34 تا 42)

خلاصه ماشینی:

"اینجا جای این سؤال هست که چرا متکلمین در بحث علم خدا گویند ما اصل علم را بر خدا اثبات می کنیم, هر چند کیفیت آن را ندانیم, اما در بحث از دو صفت (سمیع) و (بصیر) بودن خدا این را نمی گویند و معتقدند که ما باید معنا و کیفیت سمیع و بصیر بودن خدای متعال را بدانیم و چون چیزی غیر از علم نمی دانیم, پس باید این دو صفت رجوع به (علم خدا) کند؟ محقق اردبیلی می فرماید: (شیعه این دو صفت را به علم برمی گرداند; زیرا این دو صفت در کتاب و سنت ثابت شده است و معنایی برای آنها غیر از علم دانسته نشده و لذا باید مراد همان علم باشد. 2 به هر حال چه آنکه علم را به بصر برگردانده یا برعکس, بصیر بودن را به معنای علم به مبصرات بدانیم و یا آنکه علم را حضور مجرد نزد مجرد دانسته و علم را اختصاص به مجردات بدانیم و سمیع و بصیر بودن خدای متعال را به اجسام و مادیات اختصاص دهیم, باز پاسخ این سؤال باقی می ماند که چرا در مسأله سمع و بصر همه متکلمین و فلاسفه این پیش فرض را پذیرفته اند که باید کیفیت بینایی و شنوایی خداوند بر ما روشن شود و ما باید آن را درک کنیم, اما در بحث علم و کلام خدا می گویند اصل آنها را بر خدا اثبات می کنیم و لازم نیست کیفیت آن را بدانیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.