Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه دو فرهنگ قرآنی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مدخل ،فرهنگ موضوعی ،ذهاب ،الظلم ،الله ،فرهنگ موضوعی قرآن ،مدخل فرعی ،الذکر ،الذهاب ،مدخل ارجاعی ،ذکرالله ،تفریع ،تفریعات ،فهرست موضوعی ،موضوعی قرآن مجید ،موضوعی قرآن ،انواعه ،مدخلها در فرهنگ ،مدخل اصلی ،مغفول ،الضلال ،مدخل الذکر ،معجم کاملتر ،مدخلهای الضلال ،ارجاعات فرهنگ ،ذیل مدخل ،فرعی ،ذیل ،اسماء و صفات ،یاد نشده

خلاصه ماشینی:

"نکته مهم آنکه در فرهنگ موضوعی مدخلهای اصلی بیشتری از آیات قرآنی استخراج شده و اکثر قریب به اتفاق آنها عین کلمه قرآنی و نص صریح قرآن است, اما در معجم این گزینش مغفول مانده است و مؤلف محترم بیشتر موضوع سازی کرده است تا موضوع گزینی. وقتی که فهرست نویسان ما در گزیدن و مرتب کردن این اسامی دقت لازم را ندارند چگونه می توان به موضوع گسترده تر در خصوص انسان در قرآن ـ از جنبه طبیعی و فیزیکی ـ پرداخت؟ یا وقتی مؤلف محترم معجم, عمیق را در آیه (یأتین من کل فج عمیق) (حج/27) به معنی ژرفا گرفته* و در ابعاد ثلاثه فهرست کرده است, چگونه می توان در مورد واژه های دیگر به قضاوت لغوی او اعتماد کامل داشت؟ اکنون به مقایسه دو کتاب در برخی از فصول و موضوعات می پردازم: 1. البته در فرهنگ گرچه آیات ذکر ذیل مدخل الذکر آمده است, اما مدخلهای فرعی الذکر نیز , القرآن, الدعاء, التذکر, اللوح المحفوظ, الله ذکره, الملقیات ذکرا, ذکر اسم الله , الصید ـ ذکر اسم الله; الذکر الحکیم , القرآن (الاسماء والاوصاف) ـ الذکر الحکیم, ذکر الرحمن , الله ـ ذکره; ذکرالله , الله ـ ذکره; الاعراض عن ذکر الله, الذکر المحدث, ذکر نعمت , النعمة ـ ذکرها آمده که برخی تفریعات در معجم مشهود نیست. مدخل الضیق المکانی و الضیق النفسی معجم دقیقتر از مدخلهای الضیق و الضیق فرهنگ است که اشتباه هم دارد (در الضیق آیه 70 نمل درست نیست, بلکه انعام/125 و طلاق/6 مناسب است) عدم توجه به ارجاع به نجع و باخع در این مورد نیز قابل ذکر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.