Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به شرح فصوص الحکم

نویسنده:

(5 صفحه - از 7 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : آشتیانی، ابن‌عربی، شرح فصوص، عربی، عرفان، استاد، اسلام، تعلیقات، فارسی، سهروردی

خلاصه ماشینی:

"میثم بحرانی شارح نهج البلاغه نیز در تقریب تشیع و تصوف تأثیر داشته و بعدها شاه نعمت الله ولی, میر سید علی همدانی, سید محمد نوربخش و دیگر سردمداران تشیع صوفیانه یا تصوف شیعیانه این زمینه را گسترش دادند, تا آنجا که متأخران شیعه فراموش کردند که ابن عربی یزید و متوکل را از اولیای صاحب دولت ظاهری و باطنی می دانست و فرعون را معذور می شمرد, و با اینکه رافضی را باطنا خوک می پنداشت و…, او را شیعه انگاشتند و هرچه خلاف تشیع گفته, به حساب تقیه گذاشتند, حال آنکه ابن عربی اهل تقیه نبوده و تقیه برای او موردی نداشته است, چرا که در آن زمان مسیحیان از غرب و مغول از شرق چنان دنیای اسلام را تحت فشار قرار داده بود که کسی به فکر عواقب حرفهای امثال ابن عربی نبود. در هر حال, ضمن آنکه بنده نکته اصلی استاد را قبول دارم و آن اینکه اهل البیت ادری بما فی البیت و بالاخره معنی حرف عرفای قدیم را ما بهتر از غربیها یا تربیت شدگان غرب می توانیم بفهمیم, این را نیز به تأکید می نویسم که ما باید از شیوه علمی غرب در تنظیم و ادای مطالب و سیر تاریخی مسائل و ریشه یابی سوابق آنها استفاده کنیم و حسن نوشته عفیفی (در عین آنکه ممکن است به ژرفای فصوص آن چنان که میرزا محمدرضا قمشه ای راه یافت, ره نیافته باشد) در این است که برای یک فلسفه خوانده امروزی روشن می کند که ظاهر فصوص چه می گوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.