Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به مسئولیت عاقله در پرداخت دیه

نویسنده:

(31 صفحه - از 175 تا 205)

کلید واژه های ماشینی : دیه ،عاقله ،پرداخت دیه ،مسئولیت عاقله در پرداخت دیه ،ضمان عاقله ،قتل ،مسئولیت ،مسئول پرداخت دیه ،قتل خطایی ،قاتل ،حکم ،اسلام ،پرداخت دیه در قتل خطایی ،قتل خطایی محض ،ارث ،روایات ،عقل ،قتل خطایی مسئول پرداخت دیه ،پرداخت دیه قتل خطایی ،ضمان عاقله در پرداخت دیه ،مسئول پرداخت دیه جنایتی ،جنایت ،فقها اصل مسئول دانستن عاقله ،الدیة ،ضامن ،حکم ضمان عاقله ،مال ،قبیله‌ای ،موضوع دیه و مسئولیت عاقله ،ضمان عاقله در قتل خطایی

خلاصه ماشینی:

"بیشتر فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی به مسئول بودن عاقله جهت پرداخت دیه در قتل خطای محض فتوا داده اند, و نوعا همه فقها اصل مسئول دانستن عاقله را در صدر اسلام در مورد پرداخت دیه پذیرفته اند; اما همه بحث در این است که چرا باید عاقله مسئول پرداخت دیه جنایتی باشد که دیگری انجام داده است؟ آیا شرایط حاکم بر زندگی اجتماعی صدر اسلام, موجب نشده که شارع موضوعی را امضا کند که در بین اعراب قبل از اسلام متداول بوده است؟ مسئولیت عاقله چه نوع مسئولیتی است؟ آیا بر اساس دیدگاه کسانی که دیه را مجازات می دانند, دیه ای که عاقله مسئول پرداخت آن است, می تواند مجازات باشد؟ اگر مجازات است, اصل حقوقی (شخصی بودن مجازات ها) چه می شود؟ آیا نمی توان گفت با پایان یافتن زندگی قبیله ای مرسوم بین اعراب پیش از اسلام و بسیاری از ملل دیگر, حکم عاقله منسوخ شده است؟ آیا محکوم کردن خویشاوندان جانی که هیچ گونه دخالتی و یا حتی اطلاعی از وقوع جنایت نداشته اند, با عدالت و حکم عقل سازگار است؟ البته از نظر اخلاقی نوعا وقتی از هر انسانی سؤال شود که در مقابل خویشاوندان و حتی همسایگان و یا هم نوعان چه مسئولیتی دارند, بی تردید پاسخ خواهند داد که باید مددکار یکدیگر باشند; اما آیا این مددکاری الزام شرعی و قانونی هم دارد؟ مسئله اینجا است که اولا, جنایتی واقع شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.