Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین مبانی تاریخ ادیان

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"بنابراین معتقدات جوامع ابتدایی, شامل جوامع ساده قبل از تاریخ و بعد از آن تا امروز و جوامع قدیم, شامل مصر (عصر فراعنه و قبل از آن), بین النهرین (سومریان تا انقراض بابلیان به دست کوروش), یونان و روم قدیم و ایران باستان, از حوزه مکتب خارج اند و عنوان (خدا در مکاتب بشری) که برای بررسی مفهوم خدا در نحله های پیش گفته اطلاق شده است, مناسب نیست. اگر منظور بررسی مفهوم خدا نزد تمام اقوام بین النهرین باستان بود, باید کلمه (بابل) حذف می شد و گذشته از این, اگر چنین کاری صورت می گرفت, باز هم توضیحات نارسا بود; زیرا از شرح عقاید خاص اکدیان و آشوریان غفلت شده است. در قسمت دیگری از صفحه51 آمده است: (جان ناس از مورخان نامدار ادیان در ضمن توضیح توتم پرستی مصریان قدیم, وقتی از توتم های آنان نظیر لک لک, تمساح و شیر نام می برد, می نویسد: سظاهرا این چهارپایان را محض صفات حیوانی آنها نمی پرستیدند; بلکه از آن جهت که برای آنها قوای فوق انسانی قائل بودندز…)27 لازم به یادآوری است که توتم پرستی جزو ادیان ابتدایی است و آنچه در مصر قدیم رواج داشته, در زمره ادیان قدیم می باشد و مهم تر این که آنچه را جان ناس گفته است, توضیحی پیرامون ادیان قدیم مصر است, نه توتم پرستی, و جانداران یاد شده مظاهر خدایان مصری هستند, نه توتم های آنان و جان ناس نیز آنها را توتم مصریان ندانسته, بلکه از آنها به عنوان مظاهر خدایان یاد کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.