Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیری عرفانی از قرآن

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : قرآنی، تفسیر، نور، تفسیری عرفانی از قرآن، ابن‌عربی، روح، شر، الهام، شاعر، بیت شعرـ تفسیر سوره فلق

خلاصه ماشینی: "برای نشان دادن این که تعابیر به کار رفته از سوی شاعر, آموزه های ثنویت و مانویت را به ذهن خطور می دهد, کافی است یادآوری شود که در این سروده, (جسم) با عبارت (روشن شده از سوی روح) توصیف شده, و به سخن دیگر (جسم) را پدیده ای شناسانده است که در اصل و ماهیت خود منتسب به (ماده ظلمانی) است; همان ماده ای که انسان تازه زاده شده از آن نشأت گرفته و جزئی از آن بوده است; یعنی ماده ظلمانی در برابر روح روشنگره و اینک و با این ترتیب آیا نمی توان گفت که شاعرها در مرز تماس با آموزه مانویت قرار گرفته است؟ آری, اما او خود, این خطر را مشاهده کرده و برای پیشگیری از آن بی درنگ می گوید: فلیس من نور الا قد یقابله ضد کما قابل الاشراق بالغسق هیچ مفهومی نیست جز آن که ضدی در برابر خود دارد, که با آن مقابله می کند; آن چنان که طلوع خورشید با غروب آن تقابل دارد, و همین وضع سبب شده است که مانی در آموزه (دوگانه گرایی) خویش گمراه گردد. 1 هدف از این گزارش ساده, بررسی چند واژه کلیدی در گزیده ای از ابیات (شعری ـ تفسیری) مربوط به سوره های فاتحه, نور و فلق و نیز نشان دادن این نکته بود که ابن عربی (یا همان سراینده و املاکننده که با ضمیر متکلم وحده سخن می گوید) در متن بسیار غنی و فراگیر قرآنی تعبیراتی می یابد که انگیزه های مستمری برای نگرشی دوباره به (کل) به عنوان (کائنات تجلیات الهی) را به او عرضه می دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.