Skip to main content
فهرست مقالات

گوناگون

ISC (6 صفحه - از 44 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : معاد، روحانی، بدن، دنیا، جسمانی، روحانی بودن معاد، خدا، گناهانی، قیامت، نمایش

خلاصه ماشینی:

"اما اگر بگوییم که علاوه بر جسم و فعل و انفعالات مادی جوهر حقیقی درک کننده‌ای وجود دارد که به بدن تعلق دارد و تا وقتی این علقه هست، بدن را تدبیر می‌کند و پس از زوال، آن علقه باقی می‌ماند و نیز خدای سبحان روح را به همراه بدن برمی‌انگیزاند، در این صورت معاد از جهتی جسمانی و از جهتی روحانی خواهد بود؛ زیرا موجود برانگیخته شده مرکب از روح و جسم است و هر کدام معادی دارد؛ ولی اگر بگوییم که روح، پس از جدا شدن از بدن به هر دلیل دوباره بدان باز نمی‌گردد و در نتیجه روح به تنهایی و بدون تعلق به بدن مبعوث می‌شود، در این صورت معاد فقط روحانی خواهد بود. ملاک دوم: طبق سخنان شیخ‌الرئیس معاد ـ براساس نوع پاداش و کیفر ـ به جسمانی و روحانی تقسیم می‌شود؛ یعنی اگر پاداش و کیفر را منحصر به نوع جسمانی آن مانند نعمتهای بهشت و آتش دوزخ بدانیم فقط معاد جسمانی خواهد بود و اگر بگوییم علاوه بر آن پاداش و کیفر عقلی نیز ـ که رابطه‌ای با بدن ندارد و فقط باعث خوشی و ناخوشی روح می‌شودـ وجود دارد، معاد جسمانی و روحانی خواهد بود؛ به عبارت دیگر ملاک______________________________ 1) خدا و معاد، ص 22 2) معادشناسی در پرتوی کتاب، سنت و عقل، جعفر سبحانی، ترجمه علی شیردانی، تهران، الزهرا، 1370، چاپ اول روحانی بودن معاد آن است که لذتها و رنجهای عقلی برای انسان وجود داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.