Skip to main content
فهرست مقالات

گوناگون

ISC (6 صفحه - از 44 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : معاد ،روحانی ،بدن ،دنیا ،جسمانی ،روحانی بودن معاد ،خدا ،گناهانی ،قیامت ،نمایش ،قرآن کریم ،آتش ،انسان ،نهج‌البلاغه ،معاد جسمانی ،امام ،علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه گناه ،حکمت ،حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه ،معاد جسمانی و روحانی ،نهج‌البلاغه گناه بخشودنی گناهی ،نمایش کتاب مصادر نهج‌البلاغه ،معاد در معاد جسمانی ،کتاب ،صفة الدنیا ،ملاک جسمانی ،مرحله ،مسأله معاد جسمانی ،خدا و معاد ،روح و جسم

خلاصه ماشینی:

"اما اگر بگوییم که علاوه بر جسم و فعل و انفعالات مادی جوهر حقیقی درک کننده‌ای وجود دارد که به بدن تعلق دارد و تا وقتی این علقه هست، بدن را تدبیر می‌کند و پس از زوال، آن علقه باقی می‌ماند و نیز خدای سبحان روح را به همراه بدن برمی‌انگیزاند، در این صورت معاد از جهتی جسمانی و از جهتی روحانی خواهد بود؛ زیرا موجود برانگیخته شده مرکب از روح و جسم است و هر کدام معادی دارد؛ ولی اگر بگوییم که روح، پس از جدا شدن از بدن به هر دلیل دوباره بدان باز نمی‌گردد و در نتیجه روح به تنهایی و بدون تعلق به بدن مبعوث می‌شود، در این صورت معاد فقط روحانی خواهد بود. ملاک دوم: طبق سخنان شیخ‌الرئیس معاد ـ براساس نوع پاداش و کیفر ـ به جسمانی و روحانی تقسیم می‌شود؛ یعنی اگر پاداش و کیفر را منحصر به نوع جسمانی آن مانند نعمتهای بهشت و آتش دوزخ بدانیم فقط معاد جسمانی خواهد بود و اگر بگوییم علاوه بر آن پاداش و کیفر عقلی نیز ـ که رابطه‌ای با بدن ندارد و فقط باعث خوشی و ناخوشی روح می‌شودـ وجود دارد، معاد جسمانی و روحانی خواهد بود؛ به عبارت دیگر ملاک______________________________ 1) خدا و معاد، ص 22 2) معادشناسی در پرتوی کتاب، سنت و عقل، جعفر سبحانی، ترجمه علی شیردانی، تهران، الزهرا، 1370، چاپ اول روحانی بودن معاد آن است که لذتها و رنجهای عقلی برای انسان وجود داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.