خلاصه ماشینی:
"4 گیب از مشاهدهء چنین تحولی در مسلمانان کاملا حیرت زده شده است بیان میدارد کخ«آنگاه که به عقب برگردیم و فقر عقلی و فکری مدینهء منزوی را فقط در یکصد سال اول بنگریم،آنچه به این حیرت میافزاید هنگامی است که به یاد آوریم که این تحول غالبا کار خود عربها بود که آن را برپایههایی که محمد نهاده بود استوار ساخته بودند و خود به خود تکامل یافته بود،بدون استفاده از هیچ عاملی مگر تأثیرهای بسیار ناچیز خارجی»5 در اینجا البته گیب تأثیرات خارجی را بسیار ناچیز توصیف مینماید،که باید گفت نه تنها تأثیر عوامل خارجی ناچیز نیست،بلکه اعراب مسلمان در واقع پس از بیرون آمدن از شبه جزیرهء عربی و مشاهده آنچه در سرزمینهای ایران و روم و دیگر نقاط اتفاق میافتاد و الگوپذیری و تجربهاندوزی از این سرزمینها و نیز با پشتوانه تئوریک و ایدئولوژیک خویش که قرآن بود که عصارهء تجربیات ادیان و ملل گذشته محسوب میشد و فقط خاص عرب نبود،بدین تحول یا پیشرفت دست پیدا کردند.
8 گیب در ادامه ضمن اشاره به علوم اسلامی،نقش فقه را بسیار پررنگ توصیف میکند: «فقه اسلامی جامعترین و مؤثرترین عامل در قالبریزی نظاماجتماعی و زندگانی جامعهء اقوام مسلمان بود»9 در توضیح گفتهء گیب،باید گفت که نظام اجتماعی متغییریاست که بسته به زمان و مکان متفاوت است و اگر فقه مهمترین عامل نظام اجتماعی محسوب میشد،قطعا مربوط به همان دوره و زمان بوده و میباشد،حتی در همان دوره نیز به نظر میرسد که نظام ایجاد شده توسط فقه،یک نظام جبری و دارای قالبهای بسیار بستهای بوده است چرا که فقها عملا اجازهء مطرح و بکار گیری نظرات مخالف با خویش را،با شدیدترین احکام فقهی خویش یعنی ارتداد،اعدام و تکفیر و..."