Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر آیه بلاغ

نویسنده:

(16 صفحه - از 107 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : خلافت، خدا، تفسیر آیه بلاغ، حق متعال، احکام، حق، پیامبر اکرم ×، اسلام، خلافت حضرت علی، امام

خلاصه ماشینی: "احتمال سوم ـ به جهت درست نبودن آن دو احتمال، احتمال سوم یقینی است و آن این‌که مقصود، حکم معین معهودی است که بنابر سه نشانه، ولایت اهل‌بیت& است: نشانة اول ـ تاخیر در ابلاغ، برای آن‌که بعد از فرض نزول از جانب پروردگار، حکم تمام بوده و محذور در ابلاغ است و حکمی که در ابلاغ آن محذور باشد، جز ابلاغ ولایت چیز دیگری نیست،زیرا درست است که اصل تبلیغ، رسالت و مبارزه با مشرکان و برانداختن عقاید کهن و مخالفت قهری با ریاستهای پوشالی ـ که روی اساس و پایة دین گذشته بوده است ـ و جنگ، جدال، کشتار و نفی بلد ـ که لازمة قیام به‌دین اسلام و مستلزم القای‌ریاستهای امثال ابی سفیان و بزرگان یهود اطراف مدینه و کشتن عده‌ای از سرکشان بوده است ـ،محذورات دارد؛ اما اگر این سنخ محذورات مقصود باشد،اصلا‌باید پیامبر‌اکرم× زیر بار رسالت نرود، مگر حق متعال از اول قول محافظت مرحمت فرماید، مانند: سوء قصد‌به‌جان پیامبر اکرم× در لیلة المبیت؛ پس باید ابلاغ این حکم بستگی به یک محذور و ناراحتی مخصوص ـ غیر آن محذور مخالفت کفار و مشرکان ـ، داشته باشد که جز ترس از مسلمانان ظاهری نیست و ترس از مسلمانان ظاهری ـ منافقان‌ـ چند‌گونه بود: نخستین‌گونه ـ ترس از این‌که بگویند: پیامبر× می‌خواهد سلطنت را در خاندان خود متمرکز فرماید و این را دلیل می‌گیرند بر‌این‌که پیامبر اکرم× نیز «نعوذ‌بالله» جز سلطنت‌خواهی، انگیزه دیگری ندارد و نشانه‌های روشنی که از وجود مبارکش مشاهده شده است را حمل بر سحر کنند؛ چنانچه قوم فرعون نسبت به موسی و هارون می‌گفتند: {إن هذان لساحران یریدان أن یخرجاکم من أرضکم بسحرهما}، [هر‌آینه این دو جادوگرند، می‌خواهند شما را از زمینتان با جادویشان بیرون کنند] 2."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.