Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب تاریخ المذاهب الإسلامیة

نویسنده:

(18 صفحه - از 49 تا 66)

خلاصه ماشینی:

"26 به هر روی، تشیع در اسلام جزیی از دعوت پیامبر(ص)و قرآن است که سابقه آن به قدمت اسلام و قرآن باز می‌گردد و شیعه معتقد است که این عقیده-ولای علی و اولادش علیهم السلام-را پیامبر(ص)از همان لحظه نخست، از جانب خدا به مردم ابلاغ کرده و آن بزرگوار در این مسئله همانند دیگر معارف و احکام تنها مبلغ و پیام‌رسان وحی الاهی بوده است، اما آنچه را که برخی نویسندگان، از جمله ابو زهره معتقدند که پیدایش تشیع به دوران بعد از کشته شدن عثمان باز می‌گردد 27 و یا متأخرتر از این زمان چنانکه«گودفروا»مستشرق فرانسوی می‌نویسد:«که شیعه بعد از واقعه صفین پدیدار گشت و یا چنانکه احمد امین مصری ادعا می‌کند که عقیده به وصایت و جانشینی علی(ع)از طرف پیامبر(ص)را عبد الله بن سبادی یهودی و پس از شهادت آن حضرت در میان مسلمانان رواج داد!». ابو زهره هنگام نقل این حدیث متواتر که هیچ گونه تردیدی را در سند یا دلالت خود باقی نگذارده با لحنی جانبدارانه و همراه با تعصب و پیشداوری می‌نویسد:«شیعه برای تعیین علی(ع)به برخی احادیث برجای مانده از پیامبر(ص)مانند حدیث«من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه»استدلال کرده و بر این اعتقادند که این حدیث راست و سندش درست است!در حالی که مخالفان شیعه در صحت انتساب این قبیل احادیث به پیامبر(ص)تردید می‌کنند!» 59این در حالی است که سید هاشم بحرانی در غایه المرام، آورده است که حدیث غدیر را اهل سنت با یکصد و هشتاد طریق روایت کرده‌اند و علامه امینی در کتاب الغدیر، نام یکصد و ده تن از بزرگان صحابه و هشتاد و چها رتن از تابعان را برشمرده که تمامی آنان این حدیث را از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده‌اند و به دنبال آن از 360 نفر از علمای اسلام و کتابهای آنان از قرن دوم به بعد نام برده که تمامی آنان این واقعه مهم را گزارش کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.