خلاصه ماشینی:
">فیلمشناسی بخش مسابقهء سینمای آسیا >در جشنوارهء بیست و سوم در این بخش از جشنواره فجر امسال(امیدواریم به همین یک دوره محدود نماند و در سالهای بعد هم شاهد استمرار و تکامل آن باشیم)شانزده فیلم از دوازده کشور آسیایی شرکت داشتند که بعد از مرور مشخصات جزئی آنها سه فیلم را بهعنوان سه اثر شاخص و با اهمیت به صورت تفصیلی بررسی میکنیم: >1)اونگ یک موای مبارز تایلندی > Ong Back Moay,Thai Warrior محصول:تایلند/2003/ کارگردان:پر اچپا پینکاو/ خلاصه داستان:مجسمهء مقدس بودا از دهکده ربوده میشود.
گرچه تلاش صدر عاملی برای به تصویر کشیدن یک خانوادهء ایرانی که غرق روز مرگیهای زندگی شده در نوع خود قابل تحسین است اما این امر هم تنها بخشی از مخاطبان را که بتوانند با این نوع زندگی ارتباط برقرار کنند راضی ساخته و قسم دیگر چون چیزی برای چنگ انداختن به آن در فیلم نمییابند با امیدی نافرجام سالن سینما را ترک میکنند.
اولین سؤالی که بعد از تماشای باغهای کندلوس در جشنواره برایم به وجود آمده این بود که آیا کریمی با ساخت سه فیلم در یک عرصه و زمینه با اشتراکات مضمونی فراوان و یکسان در دام تکرار اسیر نشده است؟آیا کسی که خود را بهعنوان فیلمساز میشناسد توان خلق موقعیتهای جدید و بدیع دیگر را ندارد؟بحث بر سر ارزش فیلمهای کریمی نیست بلکه نکتهء اصلی توجه به این مطلب است که آیا مفاهیم بعضا انتزاعی مورد انتزاعی کریمی توان به تصویر کشیده شدن به صورتهای دیگر نداشتهاند که باز هم درباغهای کندلوس شاهد بازخوانی آنها هستیم؟گرچه این مضامین جذابیتهای خاص خود را دارند و همواره دو قشر موافق و یا مخالف سر سخت خود را خواهند داشت اما شاید با استفاده از روابط منطقیتر در یک فضای جدید اثری خلق شود که به مراتب از آثار قبلی فیلمساز با ارزشتر باشد."