خلاصه ماشینی:
"چکیده مقالات سیر تحول مفاهیم در نقد ادبیات و هنر دکتر حمید صاحب جمعی؛ کتاب ماه ادبیات و فلسفه؛شهریور 18 نویسنده در این مقاله،با نگاهی گذرا به بررسی نظریههای مطرح شده در خصوص تعیین و تفسیر ماهیت و معنای هنر- ادبیات میپردازد.
نقطه ضعف این نظریه،فرودست و حقیر جلوه دادن ادبیات و هنر نسبت به اصل آرمانی موجودات است.
بر این اساس، نقد هنر-ادبیات نیازمند بازسازی نیات آگاه و ناخودآگاه آفرینندهء اثر در لحظه آفرینش است.
بنابر اصول و مفاهیم فرمالیسم،معنای یک متن هنری-ادبی را نه در نیات آگاه یا ناخودآگاه هنرمند-نویسنده،بلکه در شکل (Form) و وابستگی شکلی عناصر متشکل آن متن باید جستجو کرد.
زیرا هریک از آنها به متن خاصی اشاره میکند که جزئی از کلهای بیشماری است که موجودیت یک اثر هنری یا ادبی را شکل میدهند.
متن ادبی همان کارکردی را برای نویسنده دارد که رؤیا برای رؤیابین.
اشکال دوم این است که در روانکاوی واقعی نوعی تعامل میان روانکاو و بیمار وجود دارد و این کار دربارهء شخصیتهای داستانی امکانناپذیر است.
با نیروی خلاق شمردن«خود»- Ego -تأکید نقد روانکاوانه را از نویسنده به متن معطوف ساخته است.
برای کشف مفهوم نظریه ادبی باید آن را از دو دایره،یعنی اندیشیدن فلسفی-زیباشناسی و نظریات نویسندگان درباره طبیعت هنر جدا کرد.
در مطالعات ادبی گذشته توجه بیشتری به اهداف مؤلف میشد، درحالیکه امروزه،دیدگاه نویسندگان درباره ادبیات تأثیر اندکی بر نگرش منتقدان دارد.
مقاله،در ادامه به بررسی این مسائل میپردازد: مفهوم بسیار ساده ادبیات در گذشتههای نه چندان دور،اکنون ماهیتی مسئلهساز و چندوجهی پیدا کرده است."