خلاصه ماشینی:
"مقاله به انگیزه یک صدمین سالمرگ«هنریک ایبسن»و اجرای نمایش«دشمن»به کارگردانی«اکبر زنجانپور» زمینه اصلی آثار ایبسن نقد اجتماعی اصلاح جامعه مهدی نصیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنریک یوهان ایبسن(1906-1828)یکی از درام نویسان مؤثر است که با مجموعه آثار و دیدگاههای ویژه اجتماعی و سیاسیاش جزو نویسندگان مهجور و متفاوت ادبیات نمایشی قرار میگیرد.
دشمن مردم؛شاهکار ایبسن شهر محل زندگی و زادگاه دکتر استوکمان چند سالی است که به واسطه تأسیس حمامهای طبی،رونق زیادی پیدا کرده و دکتر که پیشنهاد دهنده تأسیس حمامها و مسئول نظارت بهداشتی آنهاست،زندگی خوب و رضایت بخشی دارد تا اینکه بعد از مدتی مطالعه و تحقیق،متوجه میشود آب حمامها آلوده است و جان مردم شهر و مسافران را به خطر میاندازد.
او اکثریت مردم را به این دلیل که مدتها از فرهنگ دور بودهاند و نژادشان پست و فرومایه شده و این پستی بنا به قانون وراثت به نسلهای امروز انتقال یافته به سگ بازاری تشبیه میکند و فاصله میان اکثریت جاهل با اقلیت ممتاز را مورد تأکید و توجه قرار میدهد؛اما آنچه که به عنوان نتیجه در پایان نمایشنامه مطرح میشود،وجه تمایزی است که ایبسن بین اکثریت مقلد و اسیر شدگان بازیهای سیاسی زمامداران و حاکمان قایل میشود.
همین انتخاب و تصمیم مهم قهرمان نمایشنامه،نشان میدهد که انتقاد اصلی ایبسن از سیستم حکومتی است که مردم را بردهوار به اسارت سیاست بازیهای اقلیت ممتاز میکشاند،نه خود اکثریت جامعه!اینجاست که نویسنده،نقد دموکراسی دروغین را به عنوان سیستم ریا کارانهای که در دست زمامداران است به عنوان اصلیترین زمینه انتقادهای اجتماعی قهرمانش قرار میدهد و در پایان اثرش،اقلیتهای سودجو و قدرتمندی را که بشریت را از مبارزه طبقاتی باز میدارد و به سود منافع خود اغفال میکنند،محکوم مینماید."