Skip to main content
فهرست مقالات

یک گنج و صدها گنجینه

نویسنده:

(16 صفحه - از 81 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : کنز مخفی، حدیث، قمری، شمسی، تفسیر، ابن تیمیه، بیروت، بی‌چا، کتاب، الاحادیث

خلاصه ماشینی: "10 سپس،چهرهء جنجالی و پر سروصدای عالم تصوف،شیخ محیی الدین بن عربی که بیست سال‌ پس از کشته شدن شیخ نجم الدین کبری،در سال 638 قمری در گذشته،11و از این‌ پس بود که این حدیث که خداوند را با هدف شناساندن آفریدگار هستی و از زبان خود او،گنجی پنهان‌ می‌خواند که دوست داشت شناخته شود و از همین روی،آفریدگار را از تاریکیهای عدم به روشنایی وجود آورد،به جهان نوشته‌های انبوه اهل تصوف و ذوق و اشاره راه یافت و آن را این کسان از آنان،در کنار پذیرش بی‌چون و چرای حدیث و برکنار از هرگونه دودلی،دست‌مایهء ادعاها و استدلالهای خود کردند: 1-1-شیخ نجم الدین کبری(در گذشتهء 618 قمری)،جدا از آنچه تاکنون گفته شد،در یکی از نوشته‌های خود،در کنار«حدیث قدسی»خواندن حدیث«کنز مخفی»،آن را چنین گزارش کرده‌ است:«کنت کنزا مخفیا،فأجببت أن اعرف،فخلقت الخلق،لاعرف». تفسیر این شریفه،از آن‌جا که‌ هدف خداوند متعال را از آفرینش آفریده‌های دارای شعور و طبعا مکلف،عبادت و بندگی می‌داند و از سوی دیگر،برخی از مفسران پیشگام جهان،تفسیر،عبادت و بندگی را در این‌جا،به عرفان و شناخت، تفسیر یا تأویل کرده‌اند،آمیخته با یادی گذرا یا درنگ‌آمیز از حدیث«کنز مخفی»نیز هست و بر همین اساس،این مفسران از حدیث یاد شده،یاد کرده‌اند: 2-1-فخر رازی که در گذشتهء سال 606 قمری‌60و نیز معاصر و معاشر با شیخ نجم الدین کبری‌ بود،61شاید نخستین مفسر بیرون از مکتب ذوق و اشاره باشد که از حدیث«کنز مخفی»یاد کرده‌ است؛وی در پایان تفسیر آیهء 56 از سورهء ذاریات،در کنار بازگو کردن این احتمال که شاید معنای‌ «لیعبدون»،«لیعرفونی»باشد،افزوده است که از رسول خدا(ص)روایت شده که از زبان خدای خود، فرموده است: «کنت کنزا مخفیا،فأردت أن اعرف» 62 2-2-آلوسی-در گذشتهء سال 1270 قمری-63-به گونه‌ای گسترده‌تر از دیگران مفسران،حدیث‌ موضوع بحث را محور سخنان خود قرار داده و به اشکالهای متوجه به آن،پاسخ داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.