Skip to main content
فهرست مقالات

اثری تفسیری در تفسیر اثری

نویسنده:

(24 صفحه - از 27 تا 50)

خلاصه ماشینی:

"در میان این‌گونه توجیحات-به بهانه دفاع از صیانت و سلامت قرآن کریم که مصداق«به آتش کشیدن قیصریه قرآن، به خاطر دستمال نقد صحابی»است-متهم کردن برخی صحابیان به این‌که آنان- حتی در سال‌های پایانی زندگی خود-نمی‌توانستند حدیث قدسی را از آیات قرآن تمیز دهند، بیش از همه، عاری از احتیاط، خطرناک و دردسر آفرین است، چرا که به نوعی، مصداق گریز از دهان مار به کام افعی و درآمدن از چاله نقد یک صحابی و فروغلتیدن در چاه زیر سؤال بردن قرآن کریم است;معنای چنین توجیهی آن است که حدیث قدسی، مصداق پاسخ مثلا پیامبر اکرم(ص)به تحدی قرآن و معارضه با آن است، زیرا حتی صحابیانی فصیح و عرب صمیمی و خالص-مانند ابو موسی که به رغم تأخیر در امر مسلمان شدن، از صحابه کم اهمیت هم نبود-نیز از تمیز آن با آیات کتاب خدا در می‌ماندند!!بدین ترتیب، باید پذیرفت نخستین کسی که هم پاسدار بزرگی‌های قرآن بود و هم-ناخواسته- با القای کلماتی توانست در فصاحت و بلاغت، با کتاب خدا همدوشی و هم‌آوایی کرده، سکه بی‌مانندی آن را مخدوش جلوه دهد، خود رسول خدا(ص)بود و این، یعنی فرار به جلو و دفاعی از قرآن‌که به بهای سست کردن پایه‌های آن می‌انجامد;کاری که یادآور«قضایای خود متناقض»در عالم مباحث معرفت شناختی است!!افزون‌بر این، چنین دفاعی از قرآن کریم و متهم کردن یک صحابی درگیر با برخی صحنه‌های دست اول تاریخ اسلام و نزول وحی به عدم تمیز کتاب خدا از حدیث قدسی، این استدلال نادرست و بهانه‌جویانه کسانی را نیرومند و پذیرفتنی جلوه می‌دهد که خلفای صدر اسلام برای جلوگیری از گردآوری حدیث رسول خدا(ص)، چند دست‌آویز متین و مقبول داشتند که یکی از آنها، ترسشان از به هم‌آمیختن آیات و روایات نبوی در ذهن مردم-به‌ویژه، نومسلمانان-بود و طبعا در جایی که نویسنده‌محترم کتاب محور بحث این مقاله، صابی‌ای را که حدود سه سال پیش از درگذشت رسول خدا(ص)، به مدینه آمد و مسلمان شد، به چنان مشکلی متهم کند، باید تکلیف کسانی را که سالها پس از او و پس از فتح مکه یا عام الوفود ایمان آورده‌اند، روشن‌تر بداند و به آن توجیه غیر وجه هم گردن نهد!!5-در بحث«صیانة القرآن من التحریف»و متهم دانستن اخباریان به پذیرفتن تحریف قرآن کریم(ص 87، س 9-11)، دو نکته قابل تأمل به چشم می‌آید:الف)به نقل از مجمع البیان، از سید مرتضی گزارش می‌کند:مخالفت اخباریها و حشویه که برکناری قرآن کریم را از آسیب تحریف برنمی‌تابند، شایسته اعتنا نیست(همان، س 9)، با آن‌که-از یک‌سو-این سخن، حاصل تصرف در نقل به الفاظ ادعای مرحوم سید مرتضی است و-از سوی دیگر-در گزارش طبرسی از سید، به جای واژه«اخباریه»، تعبیر«امامیه»به کار رفته است، 88 اما گویا نویسنده محترم نخواسته اخباریان را از«امامیه»بداند و تلاش کرده است با این چاره‌اندیشی نادرست، هرگونه اتهام تحریف به شیعه را رد کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.