چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی پنج عامل بزرگ شخصیت در دو جنس و نقش ویژگیهای شخصیت در مقیاسهای بهزیستی ذهنی انجام شد. روش: 425 دانشجو (167 پسر و 258 دختر) به پرسشنامه پنج عامل و مقیاسهای بهزیستی ذهنی پاسخ دادند. برای بررسی تفاوتهای جنسیتی در پنج عامل بزرگ شخصیت (برونگرایی، وظیفهشناسی، پذیرش، روانرنجورخویی، سازگاری) تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) بهکار برده شد. تحلیلهای رگرسیون سلسله مراتبی نیز برای بررسی رابطه میان جنسیت و مقیاسهای بهزیستی ذهنی و اینکه آیا این رابطه به وسیله روانرنجورخویی و برونگرایی تعدیل میشود یا خیر، اجرا شد. یافتهها: دختران در مقایسه با پسران در عاملهای روانرنجورخویی و سازگاری (هر دو 001/0p< )، و پسران در مقایسه با دختران در عاملهای برونگرایی (001/0p< )، وظیفهشناسی (01/0p< ) و پذیرش (05/0p< ) بهطور معنیداری نمرههای بالاتری گزارش کردند. تحلیل واریانس چندمتغیری اثر اصلی معنیدار عامل جنسیت را نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که پس از کنترل عاملهای شخصیتی، بین متغیر جنسیت با هیچ یک از سطوح سهگانه بهزیستی ذهنی رابطه معنیداری وجود ندارد. بهبیان دیگر، نتایج نشان داد که تفاوت در عوامل شخصیتی روانرنجورخویی و برونگرایی در دو جنس در پیشبینی بهزیستی ذهنی آنان نقش تعیینکنندهای ایفا میکند. نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی در رابطه میان جنسیت و بهزیستی ذهنی دانشجویان نقش میانجی را ایفا میکنند. همچنین، متخصصان سلامت عمومی باید در بررسی نقش تفاوتهای جنسیتی درباره نشانههای بهزیستی ذهنی افراد، به نقش ویژگیهای شخصیت توجه نمایند.
خلاصه ماشینی:
"در بررسیهای گوتیرز و 1- Schmutte 2- Ryff3- Veenhoven 4- Harris5- Lightsey 6- subjective well-being 7- positive affect 8- negative affect9- overall life satisfaction 10- Lucas11- bottom-up 12- top-down13- Argyle 14- Watson15- Korotkove 16- Hannah17- Zhang 18- Haren19- Mitchell 20- neuroticism21- extroversion 22- openness23- agreeableness 24- conscientiousness25- Gutierrez 26- Jimenez27- Hernandez 28- Puente همکاران (2005)، هایس1 و جوزف2 (2003)، بودائو3 (1999)، گودوین4 و گاتلیب5 (2004) و کییز6، شموتکین7 و ریف (2002) بر ضرورت توجه به نقش ویژگیهای شخصیت بهویژه روانرنجورخویی و برونگرایی در بررسی تفاوتهای جنسیتی در تجربه هیجانات مثبت و منفی تأکید شده است.
در مطالعه حاضر مقیاس رضایت از زندگی با الگوگیری از «مقیاس مرجع خود15» کانتریل (1965، بهنقل از کییز و همکاران، 2002) 1- Hayes 2- Joseph3- Budaev 4- Goodwin5- Gotlib 6- Keyes7- Shmotkin 8- Big Five Inventory9- John 10- Donahue11- Kentle 12- Stivastava13- Rammstedt14- scales of subjective well-being15- Self-Anchoring Scale بررسی گردید.
برخی از نظریهپردازان بر این باورند که میتوان 1- Lewinsohn 2- Seeley3- Cynarowki 4- Frank5- Shear 6- Kendler7- Thornton 8- Prescott9- Nolen-Hoeksema 10- Budaev11- Lee-Baggley 12- Preece13- Delgonis 14- Vollrath15- Torgersen تجربه عواطف منفی در زنان را به کمک مفاهیمی از جمله آزار جنسی، کودکآزاری و احساس فشار بهدلیل محدودیتهایی در جایگاه اجتماعی تبیین کرد.
افزون بر این، همسو با پیشینه پژوهش، توجه به رابطه میان ویژگیهای شخصیت و سبکهای ترجیحی افراد در رویارویی با موقعیتهای 1- interpersonal orientation 2- Galdstone 3- Kaslow 4- rumination5- Wilson 6- Pritchard 7- Revalee 8- Veijola9- Ormel 10- Oldehinkel11- Brilman 12- Bird 13- Harris 14- Cauce 15- Fanous 16- Gardner17- Cancro استرسزا، در طراحی تلاشهای مداخلهگرانه برای ارتقاء بهزیستی در آنها بیش از پیش اهمیت مییابد."