چکیده:
عصر اطلاعات در بر گیرنده تغییرات و ایجاد شکافهای اساسی در تعبیر اطلاعات استراتژیک میباشد.هر چند نقش اطلاعات استراتژیک را میتوان با مقولهای به نام تصمیم مشخص کرد و رویکرد آینده محوری در تصمیمات استراتژیک شرط حیات استراتژیها میباشد؛اما کارکرد آن دو وجه مستقیم را در بر میگیرد:اول شناخت و برآورد همه خبرهای اطلاعاتی که به وضع کنونی مربوط میشود و دوم دریافت، تحلیل،نتیجهگیری و تولید اطلاعات که میتواند به هر نحوی از غافلگیری استراتژیک در آینده جلوگیری کند.این تصویرسازی در عصر اطلاعات ما را وا میدارد تا ضمن شناسایی ویژگیهای عصر اطلاعات و تبیین کارکردهای اطلاعات استراتژیک،به بیان چالشهای فراروی آن در عصر اطلاعات بپردازیم.این چالشها به ترتیب عبارتند از چالش در نوع اطلاعات،چالش در تولید کننده اطلاعات،چالش در فضای تحلیل اطلاعات،چالش در ابزار تحلیل،چالش در نوع مشتری و چالش در نوع تهدیدات. نتیجه آنکه در عصر جدید حوزه غافلگیری به ویژه در زمینه تهدیدات بدون تهدیدگر، به مراتب برجستهتر،حساستر و کاراتر شده است.
The information age involves fundamental changes and gaps in the interpretation of strategic information. Although the role played by strategic information can be clarified by a category called decision، and the futurist approach in strategic decisions is the vital conditions for strategies، but its function includes two direct aspects: First، the recognition and evaluation of all intelligence news which have a bearing on the existing conditions، and second analyzing، concluding، and producing information that can prevent strategic surprise in one way or another in the future. This imaging in the information age makes us recognize the characteristics of information age and explain the functions of strategic information، while identifying the challenges to its processing in the information age. These challenges in turn include challenge in the type of information، challenge in the producer of information، challenge in the space of information analysis، challenge in the type of client، and challenge in the types of threats. The author concludes that in the new era، the domain of surprise especially with regard to threats without the threatening agent is tremendously more salient، more sensitive، and more efficient.
خلاصه ماشینی:
چالش کارکردی اطلاعات استراتژیک در قرن 12 محمود کلاهچیان تاریخ ارائه:4831/5/01 همکار علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی تاریخ تأیید:4831/6/91 چکیده عصر اطلاعات در بر گیرنده تغییرات و ایجاد شکافهای اساسی در تعبیر اطلاعات استراتژیک میباشد.
هر چند نقش اطلاعات استراتژیک را میتوان با مقولهای به نام تصمیم مشخص کرد و رویکرد آینده محوری در تصمیمات استراتژیک شرط حیات استراتژیها میباشد؛اما کارکرد آن دو وجه مستقیم را در بر میگیرد:اول شناخت و برآورد همه خبرهای اطلاعاتی که به وضع کنونی مربوط میشود و دوم دریافت، تحلیل،نتیجهگیری و تولید اطلاعات که میتواند به هر نحوی از غافلگیری استراتژیک در آینده جلوگیری کند.
بر این اساس اطلاعات استراتژیک نیز دارای ابعاد و حوزههای متفاوتی شده و این تفاوت حوزهها و کارکردها در قرن 12 چالش جدی برای اطلاعات استراتژیک در دو حوزه مفهومی و کار کردی آن ایجاد میکند.
چگونه اطلاعات به عنوان ابزاری در دست حکومت به ایفای نقش میپردازد؟ در سه محور فوق با ثبات مفهوم و معنی روبرو هستیم و از این لحاظ تفاوتی بین عصر اطلاعات و قبل از آن وجود ندارد؛اما در حوزه دوم که از آن تحت عنوان حوزه ناپایدار1نام برده میشود،سه عامل اصلی عصر اطلاعات را از اعصار گذشته متمایز میکند: عامل اول تحولات پدید آمده در عصر اطلاعات در خصوص مسایلی است که اطلاعات باید آنها را پوشش دهد.
Strategic Information چالش کارکردی اطلاعات استراتژیک در قرن 12 ج.
بنابراین دو عامل گسترش سطح ابزار تحلیل توسط بخش خصوصی و پرورش کاربران تحلیلگر در این بخش،یکی دیگر از چالشهای اطلاعات استراتژیک در عصر اطلاعات است.
بنابراین بایستی به این باور برسیم که در عصر اطلاعات هر فرد،گروه، سازمان و کشوری میتواند برای خود فضا و زمان بازیگری فراهم آورد و حوزه غافلگیری به خصوص در زمینه تهدیدات بدون تهدیدگر،به مراتب برجستهتر،حساستر و کاراتر شده است.