Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین عرفانی و حکمی حدیث شریف

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،نفس ،معرفت نفس ،عرفان ،حق ،شناخت ،حضرت امام ( ره ) ،انسان ،اسم ،حق‌تعالی ،امام ،قرب ،ذات ،صفات ،شرح فصوص‌الحکم ،عین ،شناخت نفس ،معرفت حق ،ظهور ،امتناع ،ابن‌عربی ،مظهر ،علم ،عین ثابت ،کمال ،معرفت رب ،نگاه ابن‌عربی ( ره ) ،معرفت نفس و معرفت حق ،حقیقت ،ذات حق

خلاصه ماشینی:

"اما هر عارفی نفس خویش را در مدار صورت ـ که یک نحوه علم اجمالی است و از این طریق, علم اجمالی به حق حاصل می نماید ـ می داند و در حوزه شناخت حقیقت نفس و عالم ـ که عین حق است ـ اعتراف به عجز می کند; زیرا: و لست أدرک عن شیء حقیقته و کیف أدرکه و أنتمو فیه74 حضرت امام (ره) نیز در عدم شناخت مقام ذات, با ابن عربی _____________________________ 67. که در این رابطه ابن عربی حدیث (من عرف نفسه, فقد عرف ربه) را یک بار به نحو امتناعی تفسیر می کند و با رفع تالی, می گوید: (لکن هیچ کس رب خویش را نمی شناسد; پس نفس, خویش را نخواهد شناخت); و بار دیگر از امکان معرفت سخن می گوید و با اثبات مقدم, بیان می دارد; (لکن هر کسی خویش را می شناسد, پس خدای خود را خواهد شناخت), که عدم معرفت رب, یا به اعتبار ناقصین در معرفت مطرح شده, یعنی معرفتی که مختص به اهل حقیقت بوده و اوج مقاصد کاملین را تأمین می کند, برای ناقصین تحقق پیدا نخواهد کرد; و یا به اعتبار کاملین است, یعنی ولی کامل نمی تواند به معرفتی از حق که خدای عالم برای خویش برگزیده و مستأثر او است نایل آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.