Skip to main content
فهرست مقالات

احیای میراث فلسفی امام خمینی (ره)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : امام، امام‌خمینی، شرح منظومه، فلسفه، فلسفی امام‌خمینی، عرفانی، کتاب، تقریرات فلسفه امام‌خمینی، عشق، تعبد

خلاصه ماشینی: "در اینجا این سؤال پیش می آید که چگونه انتزاع صفات و مفاهیم کثیر و متباین از ذات بسیط جایز است, ولی انتزاع مفهوم واحد از کثیر بما هو ثیر جایز نیست؟ تنها فیلسوفی که به نظر نگارنده متوجه این اشکال شده و در مقام پاسخ آن برآمده است, حضرت امام خمینی است و در هیچ اثر فلسفی, اثری از توجه فیلسوفان به این اشکال دیده نمی شود. آیا الفاظی که ما در اختیار داریم, می توانند تمام حقیقت را نمایان کنند؟ وقتی در شرع مطهر کلماتی از قبیل عرش, لوح و قلم, استواء و نیز جنات و عذاب و نار و… آمده است, آیا باید آنها را حمل بر معنای حقیقی نمود و تمام لوازمی که در عالم ماده بر این کلمات مترتب است پذیرفت و بگوییم حقیقت مبدأ و معاد همان چیزی است که از ظاهر این الفاظ به دست می آید و یا آنکه آنها را حمل بر مجاز کنیم و یا ـ آنگونه که عده زیادی معتقد شده اند ـ در آیات مربوط به مبدأ طرفدار تأویل و در آیات مربوط به معاد طرفدار ظاهر باشند, یعنی ایمان به بعضی از آیات بدون بعضی دیگر؟ حضرت امام معتقد است که الفاظی که ما در اختیار داریم و با حروف الفباء ساخته شده اند, نمی توانند جمال زیبای واقع را به تصویر کشند: ان ثوبا خیط من نسج تسعة وعشرین حرفا عن معالیک قاصر (چون ما چشم حقیقت بین پیدا نکرده و به حاق واقع نرسیده ایم, کوریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.