Skip to main content
فهرست مقالات

پانوشتی بر «دفتر عقل و آیت عشق»

نویسنده:

(7 صفحه - از 82 تا 88)

خلاصه ماشینی:

"بنابراین نباید چنین تصور کرد که طور مکاشفات قابل ادراک نیست, پس قابل تعبیر نیست و آنچه قابل ادراک و تعبیر نباشد, موجود نیست, بلکه سلب ادراک از عقل متعارف شده نه از مطلق عقل و تمامی مراتب عقل, اگرچه عقل متعارف نیز در پرتو مراتب عالیه عقل, مفاهیمی متناسب با شهودات فراهم کرده و آن را تعبیر و بیان می کند; اما چون عرفا غالبا با فلاسفه و عقلایی مواجه بودند که به مراتب عالیه عقل نرسیده بودند و در حد همان عقل متعارف مانده بودند, بدانها می گفتند مکاشفات ماورای طور عقل مفهومی شماست و شما آن را نمی توانید ادراک کنید, اما آنان که به مراتب عالیه عقل رسیدند, طور مکاشفات را بهتر از طور عقل مفهومی بیان می کنند; چرا که با دارا بودن مرتبه عالیه عقل, تمام مراتب دانیه و تمام قوای نفسانی او به تبعیت از آن مرتبه می پردازند و در این هنگام قوه مفکره, مفاهیمی را که با دریافت شهدی و حضوری قوه قدسیه مناسب است, فراهم می کند و از آن پس قوای وهمی و خیالی به ترسیم معانی و تمثیل صوری که حاکی از آن یافته ها باشد, مشغول می شوند و قوه حافظه و متخیله به تعیین واژه های مناسب, برای صور ضبط شده می پردازند و محصول این همکاری که نتیجه احاطه و قوت قوه عقلی است, تفهیم و تبیین حقایق, در تعابیری بلیغ و فصیح می باشد; به گونه ای که فاقدین قوه قدسیه از آن بهره مند نیستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.