Skip to main content
فهرست مقالات

نقش مسلمانان در پیدایش مدارس تا پایان قرن پنجم هجری

نویسنده:

(11 صفحه - از 6 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،مدارس ،تعلیم و تربیت ،مسجد ،دین ،علم ،نظامیه ،امام ،مکتبخانه ،معلم ،دانش ،مدارس نظامیه ،آموزش ،قرآن ،تدریس ،تاریخ آموزش و پرورش ،دارالعلم ،مذهب ،کتابخانه ،استاد ،پیامبر ( ص ) ،قرن پنجم هجری ،امام صادق ( ع ) ،تاریخ ،کتاب ،نقش ،پیامبر اسلام ( ص ) ،دین اسلام ،علم و دانش ،تأسیس مدارس نظامیه

خلاصه ماشینی:

"توجه فوق العاده آیات الهی به علم و عالم و تعلیم و تربیت و تفکر و توجه به قلم و نوشتن, زمینه توجه مسلمانان را نسبت به ایجاد مدارس, کتابخانه ها و توجه به علوم و صنایع و انتشار آن فراهم نمود و آنان را برای رسیدن به این امر مهم تشویق کرد. نظام الملک توجهی تمام به نظامیه بغداد داشت که بی تأثیر از مشروع دانستن خلافت عباسی و رقابت با جامع ازهر قاهره و خلفای فاطمی مصر وداعیان اسماعیلی نبود و با وجود آنکه نظامیه نیشابور در این عهد هنوز اعتبار علمی خود را همچون سابق و با وجود اهمیت سیاسی ـ اداری ری و اصفهان در دوره سلجوقی حفظ نموده بود و نیز نظامیه بصره که از نظامیه بغداد نیکوتر و بزرگ تر بوده است, اما هیچ گاه اعتبار هیچ یک از نظامیه ها به پایه و منزلت آن نرسید. 42 تأسیس مدارس نظامیه, آغاز نهضتی چشمگیر در گسترش دامنه مدارس اسلامی گردید, و بسیاری از بزرگان علمی و سیاسی را بر آن داشت که با تأسی از روش خواجه نظام الملک به تأسیس مراکزی از این نوع مبادرت ورزند; چنان که فاصله نیمه دوم قرن پنجم تا حمله مغول در نیمه دوم قرن هفتم در تاریخ علمی اسلام, به وفور مدارس, ممتاز و مشهور گردیده است. با وجود این مراکز در جهان اسلام, تعلیم و تعلم تنها در مسجد و مکتب یا مدرسه صورت نمی پذیرفت, بلکه مراکزی دیگری چون خانه, بیمارستان, رصدخانه, خانقاه و مانند اینها نیز از پایگاه های مهم آموزشی برای مشتاقان و طالبان علم و دانش بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.