خلاصه ماشینی:
"علم اخلاق اسلامی از یک سو بر منابع غنی وحیانی, تکیه دارد و از سوی دیگر جامعه بشری را به عنوان مخاطبان وحی در پیش رو دارد و باید نیاز آنان را در این زمینه برآورد… از طرفی متون کلاسیک حکمت عملی که عمدتا بر سنت فلسفی ـ اخلاقی تکیه دارد, به دلیل شیوه های آموزشی و ترویجی خاص خود و مجهز نبودن به زبان انگیزشی و تأثیرگذار از کارایی و اثربخشی پایینی برخوردار است و به شدت محتاج تحول در ساختارهای معرفتی و شیوه های ترویجی می باشد.
این کتاب ضمن طرح مسئله اخلاق حرفه ای10 در مفهوم جدید خود ـ که به مسئولیت های اخلاقی سازمان در قبال محیط می پردازد ـ به دانش اخلاق نگاهی مسئله محور11 دارد و در تلاش است که به جای ارائه توصیه های اخلاقی صرف, که کلیت و ابهام از ویژگی های آنها است, مشکلات اخلاقی در روابط سازمانی را به مسائل اخلاقی تبدیل کند و از طریقی روشمند و علمی به حل آن همت گمارد.
اصول راهبردی اخلاق حرفه ای که باید از آیات و روایات استخراج شود کدام است؟ و این استنباط بر چه مبانی باید استوار باشد؟ آیا قواعد دو علم اصول و فقه اینجا هم کاربرد دارد یا مبانی جدیدی لازم است؟ فضایل و رذایلی که برای یک بنگاه متصور است, چیست و چگونه می توان چنین فضایل و رذایلی را از آموزه های دینی استخراج و فهرست کرد؟ ویژگی های زبانی آموزه های اخلاقی دین که پیروی از آن موجب افزایش کارایی و اثربخشی برنامه های آموزشی ـ ترویجی علم اخلاق می شود, چیست؟ سنت اخلاقی فلسفی ما در رویکرد جدید از چه جایگاهی برخوردار است؟ در سنت اسلامی چه الگوهای اخلاقی و عینی برای بنگاه ها می توان یافت؟ و… اینها پرسش هایی است که کتاب اخلاق حرفه ای داعیه پاسخگویی به آنها را دارد, ولی پاسخ روشنی برای آنها ارائه نکرده است."