چکیده:
بخش مهمی از تحول و توسعه در جامعه ما مشروط به تغییر وضعیت زنان است.چند سالی است فعالیتهای مستقلی در حوزه زنان شکل گرفتهاند که خود مدیر و سخنگوی خویشاند. مهمترین اثر ماندگار و ریشهدار انقلاب اسلامی،ایجاد شکافی خللناپذیر و تغییری بدون برگشت در سنت متصلب مسلمانان سنتی ایرانی درباره زنان بوده است.
خلاصه ماشینی:
"اما یک نکته مهم و در چارچوب نواندیشی دینی و از منظر رویکرد تاریخی-الهامی،آن است که همه رسولان و همه ادیان در حوزه زنان اصلاحاتی جدی انجام دادهاند،اما در نهایت از شرایط تاریخی خود خارج نشدهاند،یعنی بههرحال فرادستی و سلطه جنسیتی مردان به حال خود باقی مانده است،درست مانند بردهداری که با وجود اصلاحات جدی پیامبران درباره بردگان،قوانین مربوط به آنان به لحاظ حقوقی لغو(مانند حرمت خمر در اسلام)نشده و این البته نقطه ضعف و اشکال هم نیست.
توحید،مساوات و عدالت جنسیتی از مهمترین منابع و ذخایر تئوریک نواندیشی دینی برای استخراج و تصفیه فرهنگی در جامعه کنونی است که آنان را قادر میسازد به سهم خود در تغییر وضعیت زنان و رفع همه اشکال تبعیض جنسیتی،در کنار تحولخواهان غیر دینی و حقخواهان اصلاحگر سنتی و حوزوی،نقش آفرینی کنند.
به نظر میرسد در مورد هرکدام از این سه گفتوگو،نکات و نقاط مهم و حیاتیای وجود دارد که میتوان برخی از آنها را چنین برشمرد: برخی نکات مبنایی در گفتوگوی درونی نواندیشان دینی الف)عقبماندگی عمومی نواندیشان مذهبی در ایران(به جز استثنائاتی چون شریعتی)نسبت به اندیشمندان دو حوزه بزرگ دیگر در جهان اسلام(شبه قاره هند و جهان عرب)و طرح مباحث بسیار کلی و غیر معطوف به موارد مشخص.
بر"تاریخیت کامل"برخی احکام منصوص،با توجه به مبانی اعتقادی و اخلاقی دینی تصریح میکنند و از این منظر بر"توحید"و"عدالت"جنسیتی(که در صدر اسلام از سوی برخی زنان پیرامون پیامبر نیز مورد توجه بوده)و پیامد آن،یعنی اصل اساسی رفع ظلم و تبعیض جنسیتی،تاکید دارند."