چکیده:
ر دهههای اخیر در امریکا و سایر کشورها از جمله زامبیا،مجارستان و شوروی سابق پرداخته و دهها مقاله و چندین کتاب منتشر کرده است. بوروی برای بازسازی سنت انتقادی در جامعهشناسی،در سال 2004 ایده جامعهشناسی مردممدار4را مطرح کرد و برای شرح و بسط آن چندین مقاله در مجلات معتبر جامعهشناسی منتشر نمود.یکی از این مقالات با ترجمه نازنین شاهرکنی و با عنوان''درباره جامعهشناسی و مردممدار''در مجله جامعهشناسی ایران(شماره 1،دوره هشتم،بهار 1386)منتشر شده است.وی همچنین به عنوان نایب رییس و مسئول انجمنهای ملی جامعهشناسی در انجمن بین المللی جامعهشناسی، به شدت با هژمونی و استیلای جامعهشناسی کشورهای شمال،مقابله میکند؛در این راستا قرار است انجمن بین المللی جامعهشناسی در سال 2009 کنفرانسی با عنوان''چالشهای جامعهشناسی در جهان نابرابر''5برگزار کند که بحث اصلی آن،بررسی تجربه جامعهشناسیهای ملی در کشورهای جنوب و توجه به ظرفیتهای آن خواهد بود. بوروی در مدت اقامت خود در ایران با اعضای هیات مدیره انجمن جامعهشناسی ایران جلساتی برگزار کرد.همچنین وی چهار سخنرانی در تهران و سه سخنرانی در دفاتر استانی انجمن در دانشگاههای شیراز،اصفهان و بابلسر ایراد کرد. آنچه در ادامه میآید سخنرانی پروفسور بوروی در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران و در جمع استادان و دانشجویان جامعهشناسی کشورمان است که در روزهای پایانی مسافرت وی به ایران انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
"بوروی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:''از این که در دانشگاه تهران هستم،بسیار خوشحالم و از انجمن جامعهشناسی ایران بهخاطر برنامههایی که برای من سازماندهی کردند تشکر میکنم.
'' وی اینگونه ادامه داد:''بنابراین اواین چیزی که در رسیدن به مفهوم جامعهشناسی مردممدار الهامبخش من شد،نقدی بود که به جامعهشناسی حرفهای آمریکا داشتم.
'' بوروی در ادامه صحبتهای خود وارد بحث جامعهشناسی مردممدار شد و گفت:''خانه سوم جدول را جامعهشناسی مردممدار پر میکند که با جامعهشناسی سیاستگذار متفاوت است.
'' بوروی ضمن تشریح این که جامعهشناسان مردممدار به دو دسته تقسیم میشوند،افزود: ''نوع اول جامعهشناس مردممدار،جامعهشناس مردممدار سنتی است،مثل جامعهشناسی که مقالهای در روزنامه منتشر میکند یا به نوعی در عرصه عمومی مشارکت دارد یا کتابی مینویسد که پرخواننده است و به بحث در عرصه عمومی دامن میزند.
'' مایکل بوروی در انتهای بحث خود به بررسی وضعیت جهانی جامعهشناسی پرداخت و گفت: ''نتایج تحقیقات در اکثر کشورها نشان از سلطه و هژمونی جامعهشناسی آمریکا و اروپا بر جامعهشناسیهای ملی و منطقهای دارد و این خطرناک است،چون ما نمیتوانیم با جامعهشناسی آمریکا و اروپا پاسخگوی مشکلات محلی و بومی مناطق دیگر باشیم.
نکته سوم این است که جامعهشناسی سیاستگذار هم در اکثر نقاط دنیا در حال قدرت گرفتن است و هرروز پررنگتر میشود،چون اکثر دولتها میخواهند جامعهشناسان مشکلاتشان را حل کنند و این استقلال جامعهشناسی را به خطر میاندازد و نکته چهارم در واقع یک سوال است:آیا جنبشی در جهت مخالف این وضع وجود دارد یا نه؟بله، در واقع جامعهشناسی مردممدار محلی و بومی موجود در جهت مخالف جریان کلی حاکم بر جامعهشناسی حرکت میکند،مانند جامعهشناسانی که در حوزههای فمینیستی فعال هستند."