Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش در قرن هشتم هجری بر اساس کتاب «الدرر الکامنة»

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"25 محل های آموزشی فراگیری دانش جا و مکان خاصی نمی شناسد, گاه فرد در خانه دانشمندی یا در کتابخانه و خانقاه و بادیه یا در جای دیگر به فراگیری دانش روی کرده است, اما با همه اینها در گذر ایام مکان های ویژه ای برای آموزش پدید آمد که ذکر تفصیلی آن در گنجایش این مقال نیست, از این رو به اجمال مواردی از آن ذکر می شود: الف) مسجد مسجد از اولین روزی که در جامعه اسلامی بنا شد پایگاهی برای تجمع اندیشمندان و دانش پژوهان گردید و تا مدت ها مهمترین مکان آموزش اسلامی به شمار می آمد, اما گذر زمان وفراوانی دانش آموزان و فرهیختگان و تصادم میان آموزش و عبادت و همچنین ضرورت آموزش کودکان و زنان که گاه محذوراتی می آفرید, آهسته آهسته, بحث و درس را به مکان های دیگر و اختصاصی کشاند, البته در طول تاریخ اسلام مسجد پایگاه آموزشی خود را از دست نداد; دسته ای از علما به حکم قداست مساجد و معنویت حاکم بر آنها دروس دینی خود را جز در مساجد عرضه نمی کردند. 96 علوم و کتاب های آموزشی اگرچه فقه و احکام در قرن هشتم بیش از دیگر دانش ها به چشم می خورد, اما دیگر علوم نیز مورد توجه بوده است که جهت آگاهی به مواردی از آنها اشاره می شود: الف) اصول عقاید و تفسیر: در زمینه اصول عقاید و تفسیر دانشمندانی تخصص داشتند, از جمله محمد بن عبدالرحیم در اصول دین کتابی مشهور به الفائق97 نوشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.