Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تفسیر اسلامی تاریخ

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 24 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تاریخ ،عصبیت ،دولت ،اسلامی ،تفسیر ،قرآن ،حرکت ،تفسیر اسلامی تاریخ ،سنت ،امت ،قرآن کریم ،دین ،انسان ،تفسیر تاریخ ،انحطاط ،خداوند ،طبیعت ،نزاع ،نابودی عصبیت به نابودی دولت ،قدرت ،سقوط ،قانون ،مردم ،حرکت تاریخ ،اجتماعی ،نابودی عصبیت ،جامعه ،حالت ،دولت ها ،تمدن ها

خلاصه ماشینی:

"23 پ) عمر دولت: ابن خلدون معتقد است دولت ها همانند مردم عمرهای مختلف دارند و اغلب عمر دولت از سه نسل بیشتر نمی شود و هر نسل چهل سال است و علتش این است که نسل اول همچنان بر خلق و خوی بدوی و خشونتشان, پرهیز از خوش گذرانی, قهرمانی و مجد و عظمت مشترک باقی اند و بدین ترتیب حالت عصبیت همچنان در بین آنها می ماند, اما نسل دوم حالشان از بدویت به مدنیت و از ساده زیستی به خوش گذرانی و از اشتراک در مجد و عظمت به اختصاص آن به یک فرد تغییر می یابد و عصبیت تا اندازه ای می شکند ولی بخش عمده ای از آن هنوز از نسل اول باقی مانده است, اما نسل سوم دوران بداوت و خشونت را فراموش می کند و شیرینی عزتشان را به سبب غرق شدن در پیروزی درخشانشان با اختصاص پادشاهان به سلطان از دست می دهند و خوش گذرانی در میان آنان به اوج می رسد و سر بار دولت می گردند و حالشان همانند زنان و کودکان می شود که به حمایت نیازمندند و عصبیت به طور کامل اسقاط می شود و صاحبان دولت مجبور می گردند از کسان دیگری کمک بجویند ـ چنان که در دولت عباسی روی داد ـ که تا اندازه ای از دولت مزبور بی نیازند تا زمانی که به خواست خداوند این دولت از بین برود; اینها سه نسلی اند که عظمت و فرسودگی دولت در دوران آنهاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.