Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی محتوا و ساختار پایگاه اطلاع رسانی الشیعة (آل البیت)

نویسنده:

(5 صفحه - از 28 تا 32)

کلیدواژه ها : پایگاه‌های اسلامی ،پایگاه الشیعة ،پایگاه آل‌البیت ،ارزیابی پایگاه

کلید واژه های ماشینی : پایگاه الشیعة ،ارائه ویژگی‌های درخور توجه ،خاورشناسان ،اجمالی ،مطلب ،متن کامل ،متن کامل کتاب‌ها ،اجمالی پایگاه ،صفحه اول ،نمایش متن ،محتوای قسمت‌های ،کتاب‌ها و مقالات ،ذیل ،سایر زبان‌ها ،ارائه اطلاعات ،کامل کتاب‌ها ،مهم‌ترین

این نوشتار ابتدا به معرفی اجمالی پایگاه اطلاع‌رسانی «الشیعه» و بیان محتوای قسمت‌های مختلف آن به صورت اجمالی می‌پردازد و سپس به ارائه ویژگی‌های درخور توجه و نقاط قوت این پایگاه اشاره می‌کند و در ادامه از دو منظر محتوایی و ساختاری به نقد و بررسی پایگاه مذکور همت می‌گمارد.

خلاصه ماشینی:

"5. خاورشناسان گزینه مزبور، اطلاعات مفیدی را در معرض استفاده کاربران قرار می‌دهد که عبارت‌اند از: ـ ارائه تعریف و تاریخ پیدایش علم خاورشناسی و رشته‌های تحصیلی که در حال حاضر در دانشگاه‌های غرب تدریس می‌شود؛ ـ اسلام‌شناسی و اظهار نظر خاورشناسان درباره موضوعاتی چون: اسلام، قرآن، پیامبر و مذهب تشیع؛ ـ معرفی خاورشناسانی که به دین مبین اسلام مشرف شده‌اند؛ ـ طرح شبهات از سوی بعضی خاورشناسان و پاسخ آنها؛ ـ کتاب‌ها و مقالاتی که در این زمینه نوشته شده است؛ ـ شرح حال زندگی مترجمان قرآن به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی؛ ـ نمایش آثار هنری تمدن شرقی؛ ـ و معرفی اجمالی خاورشناسان. مخاطب این پایگاه کیست؟ به عبارت دیگر، پایگاه چه کسی را مخاطب خود می‌داند تا در نتیجه مطابق با نیاز و موضوع اصلی و محوری، به ارائه اطلاعات اقدام نماید؟ آیا شناساندن شیعه برای کسانی است که با تشیع و مذهب اهل‌بیت آشنایی ندارند یا اطلاعات بیشتری می‌خواهند؟ اگر چنین است، برخی از گزینه‌ها و موضوعات انتخابی در پایگاه با این مطلب ارتباطی ندارد؛ به عنوان مثال، بخش‌هایی مانند: نشریات، مباحث روز، جوانان، زنان، کودکان و مباحث اجتماعی ارتباط مستقیم با موضوع فوق ندارند. به نظر می‌رسد بخش اهل‌بیت(ع) تمامی مطالبی که درباره سیره چهارده معصوم(ع) ارائه شده، از یک کتاب است که نام آن اصلا برای کاربر مشخص نیست و مخاطب بعد از دیدن مطلب مورد نظر خود درباره هر امام، از طریق آیکون فهرست به سایر بخش‌های آن کتاب منتقل می‌شود، اما باز هم نشانی از مؤلف آن نمی‌بیند."

صفحه:
از 28 تا 32