Skip to main content
فهرست مقالات

برخی از اندیشه های کلامی شیخ ابوالفتوح رازی

نویسنده:

(9 صفحه - از 4 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : اندیشه‌های کلامی شیخ ابوالفتوح رازی، تصحیح جعفر یاحقی، خدا، کلام، توبه، روض الجنان و روح الجنان، جبر، ایمان، قرآن، تفسیر

خلاصه ماشینی: "ابوالفتوح در تفسیر آیه شریفه (هو الذی انزل علیک الکتاب)28 برای اثبات حادث بودن قرآن که نظر شیعه در مقابل نظر اهل سنت است می گوید: خداوند متعال در قرآن کریم هر آنچه قرآن را به آن خوانده و توصیف می کند از انزال و تنزیل و وحی و احکام و کلام و کتاب و نظایر آن همه دلیل حدوث است و هیچ محتمل قدم نیست. تکلیف شیخ رازی که تکلیف را منحصر به این دنیای فانی و مستوجب ثواب می داند در تفسیر آیات (ثم نبعث من کل امه شهیدا ثم لا یؤذن للذین کفروا و لا هم یستعتبون وإذا رأ الذین ظلموا العذاب…)42 می گوید دو آیه فوق دلیل بر بطلان مذهب نجار و کسانی است که گویند در قیامت تکلیف است و مخلوقات خدا در روز قیامت مکلفند و ایمان و توبه قبول کنند, چرا که در آن جا مردم ملجأ می شوند و در صورت الجاء تکلیف بی مورد است. 56 ارتداد مؤمن امکان ندارد بیان شیخ ابوالفتوح در مورد ارتداد مؤمن ذیل آیه (ومن یرتدد منکم عن دینه فیمت و هو کافر)57 چنین است: بنا به عقیده ما ارتداد مؤمن امکان ندارد, کسی که اظهار ارتداد و کفر کند یا ایمان درست ندارد یا این که از روی تقیه یا غرضی دیگر است چون بنا به اجماع, ایمان استحقاق ثواب ابدی و کفر استحقاق عقاب ابدی دارد و جمع میان آن دو ممکن نیست, لذا مؤمن واقعی نمی تواند مرتد گردد; کسی که مرتد می شود اسلام ظاهری داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.